Damen och skorna

Friday 4 June 2010
    

En mycket tom vardagsmorgon utan en enda vara såld fixar vi anställda till i butiken. Det har nämligen just gått ut ett annonsblad med posten. Då ringer telefonen. I telefonen är en äldre dam med darrig röst.

Damen: Vad betyder “fitness”? (överdrivet försvenskat)
Jag ger henne en lång förklaring.
Damen: Jahapp, tack.

Fem minuter senare ringer hon igen.

Damen: Vad betyder “running”? (återigen försvenskat)
Jag: Det är löpning på engelska.
Damen: Vad är löpning?
Jag: När man tränar genom att springa eller jogga.

Damen tackar för sig. Ytterligare fem minuter går, och hon ringer igen.

Damen: Ni har skickat ut en annons.
Jag: Jaa…
Damen: I den finns en sko som heter “Ecco Regents park”
Jag: Mm, okej.
Damen: Jag undrar vilka storlekar ni har i den…

Jag svarar att jag är tveksam om vi har den skon, men blir då avbruten av damen som skriker “Va?! Har ni inte den?!” Jag försöker lugna ner henne och går och ser efter på lagret.

Jag: Tyvärr så har inte vi den skon.
Damen: VA?! Men ni har ju skickat ut annons på den!
Jag: Fast det är inte vi som butik som skickat ut den, det är huvudkontoret.
Damen: Men jag har kommit till intersport?
Jag: Jaa…
Damen: Men då har ni ju skickat ut den.
Jag: Nej, inte vi… centralen
Damen (skriker): Men ni är ju Intersport! Varför har ni annonserat något ni inte har?! ETT JÄVLA RÖVERI ÄR VAD DET ÄR!
Jag: Men vi är en väldigt liten butik och kan inte ha allt…
Damen: MEN NI HAR JUH SKICKAT UT ANNONS!!!

Jag försöker förklara hur det ligger till, men damen fortsätter bara att skrika om vilket “jävla röveri” det är att vi inte har de skorna hon vill ha. Då kommer min arbetskollega som tydligen pratat med henne många gånger tidigare och börjar asgarva åt mig… Jag kan då inte hålla mig för skratt så jag viker mig av skratt och det märks självklart genom telefonen… Behöver jag säga att utskällningen fortsatte väldigt länge tills jag la på utan att säga något?

/Snowfreak

Sofia says:

Det brukar stå i nästan alla reklamblad att utbudet kan variera mellan butikerna och att att butiken reserverar sig mot eventuella tryckfel och slutförsäljning.

Jennifer says:

Haha fyfan, jag var med om nästan samma sak en gång. Men då var det mattor i olika färger, och det stod klart och tydligt i reklambladet att färgsortimentet kunde variera mellan olika butiker. Ändå fick jag en redig utskällning som pågick tills jag visade upp det för kunden. Då blev tanten tyst och gick sin väg efter en ond blick på både mig och reklambladet:P

Joel says:

Jag vet inte hur det är inom sporthandeln,men i dagligvarubranchen som jag själv jobbar i så ska man, om man inte har en vara som är på annons istället erbjuda kunden en ersättningsvara. Jobbar i en utav de största dagligvarukedjorna i landet,men i en mindre butik, och det händer titt som tätt att vi inte har en viss vara som står i annonsbladet finns i vår lilla butik. Men då brukar vi som sagt ersätta kunden med en likvärdig vara.

Tord says:

Om man inte har en vara som det annonseras om är väl det bästa att be om ursäkt inför kunden och beklaga den lilla missen istället för att skylla på någon annan högre upp?

ÄVEN fast det inte är just precis DU som står för inköpen så är det just precis DU som ÄR Intersport för kunden.

Matte says:

Har butiken inte skorna så har den ju inte det. Hjälper väl inte något att en iq-befriad gaphals står och gormar åt en.

En mall som funkar på vilken butik som helst, innehar butiken inte varan så lär den inte komma fram bara för att man står och skriker på första bästa personal inom räckhåll.

Som sagt, slöseri på tid, inget annat.

I'm out, 'nuff said.

Zelest says:

Gnälla uppåt tills centralen ändrar policy? Pft, like that'll work. Jag har försökt med det sedan jag började på mitt nuvarande jobb. Får en klapp på axeln och en kommentar om hur svårt det är att söka nytt jobb nuförtiden.

Kristian says:

Om 'centralen' skickar ut annonsblad i kedjans namn, men inte samtidigt styr de lokala butikernas utbud får och ska den lokala butiken ta skiten för det. För kunden är den lokala butiken den enda tillgängliga representanten för kedjan, och det är inte kundens bejymmer hur kedjan är organiserad. Det är ett val varje butikschef får göra: Matcha de centrala utskicken, ta gnället och få missnöjda kunder, eller gnälla vidare uppåt tills 'centralen' ändrar policy.

Matte says:

Fast om man nu tycker det är så jävla farligt med att en vara i ett annonsblad inte finns, går det ju jättebra att höra av sig till någon annan, som har med själva bladet i sig att göra… Typ, huvudkontoret.

Avskyr kunder som skäller på en över något som man inte kan göra någonting åt, helt meningslöst och slöseri på tid för både kunden och personalen som blir utskälld.

Daniel says:

Förstår att hon skällde! Det hade jag oxå gjort… När man annonserar en vara ska den finnas. Eller så ska den vara på väg hem så man kan boka en. Att skylla på att det är ett centralt blad är fel, då det är kedjan som är ansvarig att ha varor som man annonserar.

Micke says:

Ja, usch. Jag gillar inte kedjan i fråga, deras kundfientlighet, åtminstone här i Norrköping, är en starkt bidragande orsak. Sen är det lite töntigt att göra utskick på engelska.

Anette says:

Ja sån där reklam är ju helt värdelös att få. Bara irriterande!

Roker says:

Jag förstår att hon skällde.