Lösenord

Wednesday 3 December 2008
    

Jag jobbade som teknisk support för ett bokningssystem som användes av resebyråer runt om i Sverige. Det var inte helt ovanligt att säljare hörde av sig för att de glömt bort sitt lösenord och då gick jag in i databasen och plockade fram det. Ofta handlade det bara om att de skrivit versaler med gemener och vice versa.

Ibland roade jag mig med att sitta och läsa vad folk hade för lösenord. Absolut vanligast var namn på barn och husdjur. Stack av gjorde lösenordet som en äldre kvinnlig norrländsk säljare hade valt “jagvillknulla“.

Det var en kvinna jag pratat med ganska många gånger eftersom hon ofta glömde bort hur hon skulle göra och hon var en riktig gnällkärring.

Fan flög i mig och jag ändrade första bokstaven så att det blev ett J istället för ett j. Sedan väntade jag med spänning på att hon skulle ringa och säga att hon inte kom in i systemet. Det gjorde hon aldrig och inga fler bokningar gjordes från hennes konto, bara från hennes kollegors.

/Pandora

Random says:

Är väldigt nyfiken på vad du jobbar som, Cecila… Om du jobbar i någon form av support eller kassabiträde, eller något åt det hållet.

Peter says:

@Piqui: Hon fattade vinken och slutade höra av sig. Så du tycker det är en bra sak?

Det tycker iofs jag med, slutar det här företagets kunder höra av sig så finns inget jobb kvar till Pandora som då får sparken vilket jag tycker är rätt så välförtjänt.

Kan man inte hantera kunder ska man inte ha ett serviceyrke.

grå says:

jobbar själv med service och tycker det är självklart att man kan jävlas med idiotiska kunder.. va är det som säger att man måste sitta o vara snäll mot sviniga människor hela livet? oavsett om det är betalt eller obetalt.. skit ska skit ha. jävla trams.

Stoffe says:

Nej, så gör man bara inte. skit samma hur kunden beter sig.
jag har jobbat inom kundtjänst och support för både privatkunder och företag i flera år, och stött på riktiga as som man har velat sänka rejält, men att faktiskt göra verklighet av fantasin är otänkbart och förbannat oprofessionellt.

Galna kocken says:

klockrent! Ha ha..

Piqui says:

Jag försvarar inte skribenten, men uppenbarligen fattade hon vinken eftersom hon aldrig hörde av sig igen. Tycker själv att det var lite lågt. Jag bara undrar vad det är som ger kunden rätt att bete sig som ett as och varför jag bara ska le och ta emot.

Cecilia says:

Dessutom är det väl fel att ge tillbaka med samma mynt? Inte undra på att det är krig i världen….

Cecilia says:

Eftersom hon själv jobbar med kundservice och säljer resor får hon nog sin slev av otrevliga kunder också. Personen som skickade in denna historia har ingen rätt att “uppfostra” kvinnan som hon skulle SERVA. Desutom står det bara att hon var en “gnällkärring” och med tanke på denna persons sätt att sköta sitt jobb räckte det nog med att ha glömt lösenordet för att klassas som gnällkärring…

Piqui says:

Cecilia:
Men hur ska kunder veta att de beter sig riktigt illa om vi bara fortsätter att le? Karma ska straffa oss som hugger tillbaka när folk beter sig riktigt illa, men inte straffa kunden som betett sig illa från början?

Cecilia says:

Ett serviceyrke är ett serviceyrke och då ska du fanimig ge kunden service hur den än beter sig. Tro mig, har vart i liknande situationer själv och det är bara att LE och försöka fixa till på bästa sätt. Det här var ju ett rent jävligt sätt att hämnas på någon som var “gnällig”, hoppas på att karma kommer att straffa dig..

Elin I. says:

wtf? och Cecilia: Äh. Hade hon velat bli professionellt bemött, hade hon väl fått se till att bemöta supporten professionellt. Även servicepersonal har gränser, och går man över dem kan man inte förvänta sig att själv bli snällt behandlad.

Cecilia says:

Du måste verkligen vara en vidrig människa, fy skäms, hoppas jag inte möter dig någon gång, ditt vidriga beteende kanske smittar? FY SKÄMS

Kurt Westbom says:

Jag jobbar inom It-branschen sedan ganska många år (sedan Windows 3.1 ungefär) och jag kan säga att detta låter som ett 90-talssystem. Enklare system från förr kan i vissa fall spara lösenorden i klartext.

Jag har aldrig någonsin jobbat i suport själv, men sådana som ändrar lönsenord är inte lämpade.

wtf? says:

Jag är mest förvånad över dels att lösenorden lagras i klartext, och dels hur extremt oprofessionellt du hanterar kunderna. Uppenbarligen passar inte du i ett service-yrke.

Och angående att lösenorden sparas i klartext tyder det på att systemet var byggt av max en gymnasieelev som läst Webdesign A eller liknande och inte vet vad envägshash är. När tidningarna skriver om “skandaler” då företag endast krypterat med MD5 och fått databaserna hackade hoppas jag att någon ger sig på ert system. Det vore roliga rubriker 🙂

Johan says:

Lösenord sparade i klartext? Fyyy!

Aspiekillen says:

Så du ändrade från “jagtyckersupportenärtaskigmotmig” till “Jagtyckersupportenärtaskigmotmig” ?

🙂

Erica says:

Jag tycker att det var väldigt taskigt gjort…

Martina says:

Haha! Jag förstår precis att fan flög i dig, jag hade nog gjort nåt liknande jag med=)Det finns kunder som verkligen kan driva en till vansinne och ibland önskar man, om så bara för en dag, att man fick säga precis vad man tycker och tänker. Vore guld värt:)

Mary says:

#ML – sannolikt berodde det på att supportkillen helt enkelt inte kunde se ditt lösenord i klartext. Det ska vara så som #Some säger – krypterade lösenord.
Jag jobbar på en IT-avdelning och vi byter lösen om folk glömt så får de byta till ett eget sedan. det trista är att de inte kan byta till samma som de hade innan, men säkerheten är väl ändå själva poängen med ett lösenord.

Broken Haiku says:

En smyg-BOFH! 🙂

Zelest says:

Könsord och sånt är faktiskt inte så säkra lösenord som man tror, det säkraste är helt enkelt lösenord på 10-12 (eller mer) tecken där man blandar gemener, versaler, siffror och symboler. Att ta en slumpad men grov förolämpning är lätt att knäcka ifall det finns med i en “brute force-ordlista”.

Efter denna lilla informercial måste jag bara tillägga: Jag önskar att jag hade ditt mod. Många gånger så vill jag göra nått liknande med de riktigt ondbittra kunderna som ringer in 😉

Some says:

Ytterligare två anledningar till att lösenord ALDRIG skall sparas i klartext någonstans, utan alltid vara krypterade helst med ett envägshash.

Aki says:

Haha, lite elakt men jag måste också erkänna att jag skulle gjort precis samma sak…

Emma says:

Är inte poängen med lösenord att de ska vara svåra för andra att lista ut? En metod som faktiskt rekommenderas är att välja det absolut mest grövsta sexuella du kan komma på. Det kommer du aldrig skriva ner på en lapp eller berätta för en kollega – det handlar ju om säkerhet.

Känns tragiskt att du har jobbat med support. Du verkar inte direkt ha rätt tänk.

Ha ha ha ha! Vardagshumor.

ML says:

Elakt gjort tycker jag! Tänk vad bra att ha ett lösen som INGEN runt dig kan gissa…

När jag tappade bort mitt lösen, ändrade supportkillen helt sonika det till ngt han tyckte passade. Jag var inte helt nöjd kan jag säga, fast han tyckte nog inte jag skulle behålla startlösenordet som jag ej själv bestämt…