Att känna till någon är inte att känna någon

Friday 5 December 2008
    

Vi har även blivit post nuförtiden. Kunder har lite svårt att förstå att det inte är vi som bestämmer postens regler. En kund som visserligen handlar ofta hos oss blir sur för att jag ber om legitimation, vilket man måste när man hämtar ut paket. På den tiden hade vi en “känd”-ruta vi kunde kryssa i på datorn så slapp de visa legitimation men kravet för det var att vi verkligen kände dem, den här kunden kunde jag inte ens namnet på!

Hon säger att hon ju jämt handlar hos oss! Jag svarar att jag vet det, och självklart känner jag igen henne men jag inte vet vad hon heter eller var hon bor för den delen. Hon verkar bli sur över det men det är då min kollega som sitter i kassan räddar hela min dag:

Hon säger: Vet du vad VI heter?

Kunden blir tyst en stund och inser sen att det gör hon ju inte och hämtar skamset sitt leg!

Servis says:

Jobbar på en uteservering och vi har stammispriser till några av våra stammisar, en dag står en gubbe jag känner igen lite vagt och kräver stammispris. Som tur är så sitter B., en författare som skriver på sina böcker hos oss nästan varje dag, bara några meter bort, så jag säger: “Det där är B. (pekar) han vet vad jag heter, när jag fyller år, jag har signerade utgåvor av alla hans böcker – HAN är en stammis, vem är DU?”

Buzan says:

hahaha… tack för kvällen skratt. Har bara läst ett fåtal men ack så roliga, dråpliga och alltför välbekanta händelser.

Ser att det står Leksand, är du därifrån? Har bott och jobbat där själv så jag känner kanske till den dryga tanten 😉

Passar på att önska ett gott nytt år.

//Buzan

Malin says:

helt underbart svarat. Legkontrollen är ju mkt till för kundens säkerhet likväl som butikens. Jag blir glad när någon frågar mig om leg. även när jag handlar på kort och det inte är jättestora summor o man inte kan slå koden. Tänk vad mkt småköp en människa kan göra på någon annans kort innan det upptäcks. Huga!

Renee says:

Hahha klockrent! =D

Martina says:

Hej på er! På min blogg har jag listat för- och nackdelarna med att jobba i butik!=) Spana gärna in den och kom med fler förslag. Tack för en skitbra och rolig sida och kram på er.

Danni says:

Jag har nomineratdenna blogg till en Blog Award, läs mer på min blogg 🙂

Erica says:

He he… Jag förstår verkligen inte mig på kunder som denna. På ett ställe där jag brukar hämta ut mina paket så frågar de nästan aldrig efter leg, fast de inte har någon aning om vem jag är, och ibland så har det varit rätt så dyra paket. DET är någonting som borde göra en förbannad, vilket det också gör mig.

sessan says:

… Och jag vill inte att kunderna ska kunna mitt namn heller! Är jag den enda som motsätter mig namnskyltar?

Martina says:

Så jäkla bra svarat! Ofta inser ju inte kunden hur dum han eller hon är. Härom dan hade jag en kund som inte alls kunde förstå att dom stora blomkassarna kostade två kronor. “Får man inte en blomkasse när man köper en blomma??!!”sa hon upprört. Men..sa jag, när du köper mat så betalar du ju för matkassar..?? Det är ju samma sak. Men det kunde hon inte alls förstå. En del är allt bra roliga..eller inte=)

Diplomati på hög nivå!!

Broken Haiku says:

Vackert! 🙂

Mary says:

Snygg räddning!

Some says:

Klockrent svar!

Ida says:

Fantastiskt! Så ska man göra, spegla situationen så att personen förstår hur korkat han/hon beter sig

Så klockrent!!! Det kallar jag svar på tal! Och utan att vara otrevlig.

Underbart!