Bildbevis

Monday 29 June 2009
    

En kvinnlig, äldre dam som handlat i många år kommer in med ett kvitto till spelavdelningen/kundtjänst. Hon har köpt fyra paket glödlampor står det på kvittot. Olika watt och olika märken. Problemet är att två av glödlamporna, menar hon, har hon inte köpt eller tagit med sig hem.

Konstigt, tänker jag naturligtvis. Det är ju en sak om kunden tar en vara, betalar den och sedan glömmer den i butiken, men så var inte fallet här.

Vi går in och kollar kvittot i datorn och skriver ut det till henne. Hon är i alla fall inte nöjd, så trots att det var en stressig fredag, går jag in och kollar övervakningskameran för den aktuella dagen.

Där ser man att kunden lägger upp alla fyra paketen glödlampor på varubandet, betalar, packar ned varorna och lämnar butiken.

Vi skriver ut bilden till henne varpå hon accepterar fakta och mer är konfunderad. Hennes väninna, däremot, tänker inte ge upp så lätt:

– Om ni nu är lite service-minded så ger ni ändå min väninna pengarna tillbaka!

Man blir ju lite smått chockerad över sådana uttalanden då man till och med har fotobevis i sin hand. Svaret hon fick blev att nej, det kunde hon inte få, det fanns ju till och med bildbevis på att hon handlat varorna.

Kunden har inte alltid rätt.

/Carro

Joel says:

Jobbar själv i matbutik, och ibland går vissa kunder över gränser för vad de har rätt till. Men denna kund tog bannemig första pris.

Leo says:

Det finns alldeles för många snåla kärringjävlar som tror att samhällskontraktet inte gäller dem bara för att de har levt sedan Hedenhös. Enda trösten är väl att de dör snart nog.

ellie says:

j, bjuder du mig ; ) jag har väl ändå gjort en ‘assist’ eller vad ska man kalla det 😉

Strömberg says:

Ingenting är ju ens eget ansvar… Man blir så jävla trött på det ibland! Ta lite eget ansvar över grejer istället. Är man glömsk får man vara extra försiktig – blir man jobbig när man dricker får man undvika det… “Servicen” i detta fall var det inget fel på, när personalen t.o.m. letade igenom kamerorna för att hitta sanningen…

/j says:

ellie, det var nog den trisslott som jag hittade och nu sitter jag här med en paraplydrink i handen nere vid min privata strand.

ellie says:

men gud! ja vissa försöker verkligen… händer hos oss också, men tycker väl ändå lite att glömmer man kvar grejer o någon annan ‘tar hand om dem’ så kan ju nte vi ha ansvaret för det o lämna ut nya grejer..lätt att säga att jag ‘glömde’ nåt ge mig en ny bara för o få mer.. har själv glömt grejer en gång en trisslott..det var surt… var ju ‘säkert’ högvinsten på den ; )

pl says:

“Men nu har hon ju gjort sig omaket att komma tillbaks och påpeka inköpet – borde hon inte få något slags belöning/kompensation för detta?”

*hm*

Gealach says:

Ja, det var väl en himla tur att hon inte fick det, någonstans får gränsen gå med “kunden har alltid rätt”…

/j says:

Jag anar en komplott! Bilderna var säkert manipulerade och samma sekvens var inklippt två gånger så att det skulle se ut som att kunden köpte dubbelt så många glödlampor. 😉

Martin says:

Hm, lite Janne Josefsson journalistik här… 😛

Fortfarande ganska bra ^^