Den sura hotellgästen och hennes stackars man

Monday 4 January 2010
    

Jag jobbade på ett hotell mitt i centrum. Incheckningen var som på de flesta hotell från klockan 14, vilket tydligt framgick på alla bekräftelser och informationer. Den här händelsen utspelade sig en lördagsförmiddag strax innan halv tio då en äldre man och kvinna kom fram till mig i receptionen.

Damen: Hej, vi vill checka in!
Jag: Ja, tyvärr har vi inga rum lediga såhär tidigt.
Damen: Vaddå inga lediga rum? Vi har ju faktiskt bokat!
Jag: Ja, jag ser att ni har bokat. Men incheck är inte förrän efter klockan 14. Gästerna som åker idag har rätt att ha sina rum fram till klockan 12.
Damen: Men varför får vi inte checka in förrän kl. 14 om utcheck är kl. 12?
Jag: Ja vi måste ju hinna städa rummen…
Damen (mycket upprörd): Det här tycker jag är urusel service!!

Under tiden står mannen, som förmodligen är damens make, och ser otroligt besvärad ut. Han skämms mycket tydligt över kvinnans uppträdande, men vågar inte säga något.

Jag: Tyvärr är det inget jag kan göra just nu. Men om ni vill kan ställa ert bagage här och kanske ta en sväng på stan eller sitta ner i lobbyn så lovar jag att ni ska få ett rum så fort det finns ett ledigt.
Damen: Nej, nu tycker jag att du ska ringa upp till en gäst och be dem checka ut så vi kan få vårat rum NU!!

Jag förklarade att jag givetvis inte kunde göra så. Jag förklarade igen att gästerna  ju har rätt att ha rummet fram till klockan 12, och att det är därför som incheckningen är först från klockan 14. Detta stod klart och tydligt på hennes bekräftelse hon hade med sig. Damen kunde ändå inte acceptera detta, att hon skulle få vänta så länge. Jag förklarade att vi säkert skulle ha ett rum tidigare än kl. 14, då många checkade ut tidigare, men jag betonade att jag inte visste när rummet skulle bli ledigt. Damen gav mig en sur blick och drog till slut med sig sin man bort till lobbyn, medans mannen log så ursäktande han kunde.

Ungefär 30 minuter senare hade jag ett ledigt rum till dem, så jag gick glatt bort till lobbyn. Nu skulle paret få checka in mycket tidigare än vanligt.

Jag: Nu har jag ett ledigt rum och ni kan få checka in!
Damen: Ja det var ju verkligen på tiden!!

Jag ger damen hennes nycklar och paret ska preci gå upp till rummet då hon vänder sig till mig och säger:
– Du förresten, kan vi få sen utcheck imorgon. Vi skulle behöva rummet fram till klockan 14.

Behöver jag ens tillägga att denna dam hade hade ungefär 10 klagomål på rummet – det var för lite kuddar, för lyhört osv. Dagen efter när de checkade ut smög mannen till mig 200 kr i dricks när damen gick till bilen. Stackars han…

Monica says:

Gubben måste bli ruinerad! 😀

Annie says:

arma man!

annapanna says:

F-ing hell. Jag får högt blodtryck av att bara läsa texten! Fattar inte att vissa kan bli sådär medelålders plus och inte lära sig liksom, få in lite logik bakom pannbenet…

Camilla says:

@ida Ja de gör de faktiskt *fniss* Fast hon hade blivit rasande om hon sett att du skrev Mrs. Bucket och inte Mrs.Bouquet som hon så vackert vill bli kallad 😉

Carita says:

HAhaha, helt jävla underbart!Hur fan…?! Alltså, jävla kärring. Fan va jag hade velat säga "men då kan du checka ut lite tidigare imorrn så kan morgondagens gäst checka in tidigare och inte bli lika sur som dig".

Wingers says:

Stackars gubbe! och, såklart, hotellpersonalen, men en dricks på 200 kanske kan dämpa de värsta känslorna ^^

Vicky says:

Att folk bara kan med! Hennes man lär ha haft ett tålamod utan dess like…

ida says:

Låter som Mrs. Bucket!