Det var hunden som…

Monday 8 June 2009
    

Jag jobbade på Systembolaget en sommar, och ibland får man uppleva underliga kunder.
En (milt uttryckt) upprörd kund ringer:

– Ja, jag beställde hem två flaskor, men jag fick fel sort. Jag ska ha pengarna tillbaka, eller så får ni plocka fram rätt sort den här gången! (Flaskorna kunden beställde var något vi inte hade i butiken överhuvudtaget)
– Oj, jag beklagar detta men om du kommer in med flaskorna så ska vi lösa det. Tyvärr har vi inte den sorten du beställde, men du kan få två runt samma prisklass eller pengarna tillbaka.
– Jag ska ha pengarna tillbaka,  hör du det?
– Jag förstår. Om flaskorna är oöppnade, så ska vi kunna lösa det på något sätt.
– Men om flaskorna är tomma går det också bra va?

/G-man

Kurt Westbom says:

deCarabas: Alltså, rent juridiskt så har han rätt att få en viss kompensation (en 10% av pengarna tillbaka eller liknande) om fallet är som jag funderade på. Om en vara felaktigen levererats och den är till ett speciellt tillfälle (studentkostym eller liknande) så kan man ha rätt till en viss kompensation för felet trots att varan redan konsumerats och är slut/begagnad. Däremot kan man inte få en ny vara eller häva köpet. Men om kunden är okunnig och upprörd kanske han inte tänkte på det.

Så, vid fellevererad vara för speciellt tillfälle har man rätt att i efterhand få en viss kompensation för misstaget. Är varan däremot oanvänd (säg att du fått en brudklänning i fel storlek och tvingas köpa en ny) så har du rätt att häva köpet, trots att företaget ger rätt produkt i efterhand, eftersom varan var beställd för ett speciellt tillfälle.

Därmed avslutas dagens juridikkurs.

//Kurt

deCarabas says:

Kurt: Ingen ursäkt. I ett sånt fall kunde han haft rätt att vara upprörd, möjligen (det beror lite på om det han beställt ens gick att skaffa fram, men det är svårt att veta i det här fallet). Däremot borde han ha vett att fatta att man inte får pengarna tillbaka för en vara man redan konsumerat. Tänk dig att du går på restaurang, äter upp allt du får och SEDAN klagar och vägrar betala?

Kurt Westbom says:

Enda ursäkten till kundens beteende skulle väl vara att han haft gäster och varit tvungen att bjuda på det som fanns att tillgå.

Ham says:

Haha smålänningar. Vilka lirare

Mary says:

Yeah – right! 🙂

/j says:

Haha!

Självklart ska det gälla även tomma flaskor. Kan jo vara så att kunden inte upptäckte felet förrän han hade provsmakat ;).