En ny telefon, tack.

Monday 21 February 2011
    

En pappa glider in med sin 15-åriga dotter. Dottern har tappat sin telefon i havet när hon badade med sina kompisar. Telefonen försvann, förmodligen över till norra Danmark.

Pappa sköter snacket medans dottern står och himlar med ögonen och tuggar tuggumi. Pappan ger mig sitt personnummer så att jag kan kolla upp om abonnemanget telefonen är knuten till kan förlängas:

Pappa: Så, nu skulle vi vilja ha en ny telefon, en sån där iPhone! Det var det va?, frågar han dottern.
Dotter: Ehh ja!
Jag: Okej, men abonnemanget tecknades på 24 månader för bara 3 månader sedan, så jag kan inte förlänga det, tyvärr. Om ni verkligen vill kan vi öppna ett nytt abonnemang med en tillhörande iPhone. Är det någon annan i familjen som skulle behöva ett abonnemang men redan har en telefon?
Pappa: Nej vi behöver inget nytt abonnemang, vi behöver bara en telefon till det här abonnemanget.
Jag: Okej, men vill ni ha en iPhone utan abonnemang blir 5800kr.
Pappa: Nej men vi har ju ett abonnemang där vi betalar för en telefon. Men den är ju borta så nu behöver vi en ny, kan du fixa det?
Jag: Ja, men jag kan ju inte bara ge er en telefon, eller vad menar du?
Pappa: Vi betlar 200kr extra i månaden för en telefon. Men nu har vi ju ingen telefon. Vi måste ju få en telefon för att vi betalar 200kr i månaden.
Jag: Jo, men det var ju för den specifika telefonen ni fick när ni tecknade abonnemanget.
Pappa: Så vi ska betala 200kr i månaden för en telefon vi inte har, plus, 5800kr för en ny… hahaha, sluta nu och hämta en sån där iPhone.
Jag: Alltså, de 200kr är ju en avbetalning på telefonen. Ni betalade ju inget för den i butiken eller hur?
Pappa: Nej?
Jag: Så om du lägger ihop den totala kostnaden 200kr i månaden gånger 24 så får du 4800kr. Alltså ett subventionerat pris på 1000kr. Men det är ju för telefonen som ligger i havet!
Pappa: Ja, men vi kan ju inte betala 200kr i månaden för något som är borta. Då får du ta bort de 200 kr varje månad!
Jag: Det kan jag ju inte göra. Det är inte Telenors ansvar att se till att folk inte tappar bort eller gör sönder sina telefoner, det måste du förstå.
Pappa: Nähe, då vill jag avsluta abonnemanget. Jag tänker inte betala 200 kr för något jag inte har och sen 299 kr extra att ringa för när ni inte ger oss en ny telefon att ringa från!
Jag: I så fall får du ringa kundtjänst och be om en öppen slutfaktura, det är viktigt att du säger “öppen”. Annars stänger de bara av abonnemanget och numret försvinner, för det vill ni väl behålla?
Pappa: det kan du ge dig fan på att vi ska behålla, någonting ska vi allt lura er på.
Jag: Okej, gör så.

/Johan

Richard says:

Fy fan detta känns igen, jobbar för en av Norges största teleoperatörer och detta hör man ju varje vecka…

kabel says:

Om han nu sa att dom ska lura dem på nåt så va nog inte telefonen borta egentligen.

Allt_detta says:

Tar mot såna samtal dagligen av folk som inte förstår att vi inte bara kan skänka ut en ny telefon. Hur kan man ens tro något sånt?

Ellinor says:

Läste allt. Håller med pappan helt och hållet. Önskade att jag också fick en iphone. Tappade också mobilen i vattnet och sen fick jag pappas jobbmobil. Men bara låna fick jag göra.

wile says:

naiva dumröv som tror att världen är så snäll så snäll mot folk som tappar mobilen i vattnet

Tovecatrineastrom says:

Haha fyfan vad blåst farsa!

Kurt Westbom says:

En bra butiksanställd hade sagt att mannen skall kontakta försäkringsbolaget. En dålig butiksanställd agerar som i exempelt ovan. Nu kommer denna man gå runt och vara förbannad på er och er butik, istället för att tycka ni hjälpte honom rätt. Han kanske hade blivit förbannad på försäkringsbolaget istället, men det är deras problem. En missnöjd kund skriker högre än 100 nöjda. Tänk på det.

daniel says:

Hahaha, skön kille 🙂

Peter says:

De där kunde lika väl ha varit en av mina gamla samtal. Jag kan fortfarande inte hjälpa att bli lite förbannad över hur korkad människor är när de kommer till telecom.

Brukar jämnföra med bilar brukar funka.
Ex. Kund vill ha en ny telefon för att hans har gått sönder, vägrar förstå att de inte är så de fungerar. Då brukar jag ställa frågan tillbaka; men om du kör in i en bergvägg med din Volvo, får du en ny från Volvo då?
99% av fallen tycker kunden att de är en dum och självklar fråga, 80% av dessa kunder inser strax efter att deras mobil fråga var dum och lugnar ner sig.. 🙂

Kunden har (inte alltid) rätt says:

Name : Vill du ha en mobil med större minne, snyggare eller mer modern? | Artikelkatalog
Comment: [from blog ] : […] En ny telefon, tack. at Kunden har (inte alltid) rätt! […]

Kunden har (inte alltid) rätt says:

Name : Tweets that mention En ny telefon, tack. at Kunden har (inte alltid) rätt! — Topsy.com
Comment: [from blog ] : […] This post was mentioned on Twitter by Ola Ström and Angelica Andersson, eriksjos. eriksjos said: En ny telefon, tack.: En pappa glider in med sin 15-åriga dotter. Dottern har tappat sin telefon i havet när hon… http://bit.ly/hcBOC8 […]

Zelest says:

Känner igen det där resonemanget, får ta det varje dag på jobbet. Jag är alltid lika imponerad över hur dumma folk är… och hur de tror att de är fria från ansvar. De skulle behöva någon som slår dem med handflatan hårt i bakhuvudet och säger “Skärp dig!”.

Rille71 says:

Haha, har själv sålt telefoner och hört denna ett par gånger. Vad är det som är så svårt att fatta.OM du har en bil på avbetalning som försvinner får du knappast en ny av företaget.

Niklas says:

hemförsäkring + allrisk = Win

Sussie Rosendal says:

Precis så är det….

Sara_delso says:

alltså om man tappar sin telefon i havet så får man väl skylla sig själv. idioter

Egaer says:

vad är roligt? att de avtal man skriver med telefonbolagen lika gärna kunde skrivits med hin håle?

Lina says:

Är du allvarlig? Vad är det som är fel på avtalen, t ex avtalet ovan???

Maria1970 says:

Det är helt frivilligt att teckna ett sådant avtal, tycker man inte det är bra behöver man inte teckna det från början. Det är var och ens ansvar att kolla vad man skriver på, man kan inte komma och gnälla i efterhand för att man inte gillar villkoren. Om man inte gillar telefonbolagens avtal så behöver man inte teckna något, så enkelt är det.

wile says:

bara idioter som blir lurade 😉

Jessica Kullberg says:

det finns idioter överallt…

Matilda says:

De kanske skulle ta och höra med sin hemförsäkring först…

Ingela Fagerström says:

Jisses säger jag bara..