För sent för god service

Wednesday 15 December 2010
    

En tjej kommer å slänger upp sin korg med varor vid min kassa tio minuter över nio, butiken stänger klockan tjugoett:

Hon: Just ja, jag skulle ha jäst. Kan du hämta det åt mig?
Jag: Nä det kan jag inte, vi har stängt för ett tag sen.
Hon: Men jag måste ha jäst.
Jag: Det går inte för de har stängt igen mejeriavdelningen nu.
Hon: Men jag ska ju hem å baka ju.
Jag: Ja, men de går inte i alla fall. Du skulle kommit tidigare.

Hon pratar i sin mob samtidigt och säger till sin vän:

Hon: Äh, det är en jävla surkärring här i kassan som inte låter mig köpa jäst.

Sedan pyser hon ut snabbt som sjutton. Herregud, tror de att man älskar att jobba så mycket att man jättegärna jobbar över för att hon inte kan passa tiden.

/as

Marcussvantesson says:

Alla idioter som tycker att kunden har rätt att irra runt i butiken efter stängningdags borde jobba i butik själva. Har manbarn på dagis som ska hämtas så måste man sluta vid vissa tider. Annars kan ju kunden komma in 1 min innan stängning, gå i butiken ett par timmar. För det finns väl ingen gräns hur länge efter stängning man får vara kvar? För då kan man ju alltid skylla på att msn inte hittade det man letade efter! Stänger man 21 så ska man vara klar kl.21 punkt slut!

serviceminded says:

Visst är sådana situationer hemskt irriterande, har själv jobbat i butik i 17 år och varit med om sånt. Men jag måste säga att om man hanterar dem så som du gjorde så har man nog inget att göra i ett serviceyrke. Personligen så hade jag bitit ihop och sagt till kunden att kuta iväg och hämta den förbaskade jästen utan att säga förbaskade så klart och påpeka att vi stängde för 10 min sedan. Och vadå att mejeriet är stängt? Med tidlås eller nått? Dåligt service får jag säga, tänk på att det är vi som är beroende av kunden o inte tvärtom…

Nisse says:

Stängningstid betyder att dörren in stängs! sedan stänger butiken när sista kund går ut!

OddComeShortly says:

Respekt och hänsyn från båda hållen. Enkelt men ändå så effektivt.

Kunden har (inte alltid) rätt says:

Name : Niklas
Comment: [from blog ] : Har jobbat i butik och fått stanna kvar över en timme vissa gånger för att det var kunder kvar. Vissa gånger köpte dem inte ens något. Om jag var irriterad? Absolut inte! Skulle lätt kunna ta jobb i butik igen.
En sak som alltid fungerat för mig är att hälsa på kunderna med ett leende. Får den suraste att skina upp, jag lovar.
Har även jobbat på callcenter och lovar att leendet syns genom telefonen.
Visst har jag haft mina dåliga dagar, men på med leendet och du får leenden tillbaka och dagen blir bättre ju längre den går.

Niklas says:

Har jobbat i butik och fått stanna kvar över en timme vissa gånger för att det var kunder kvar. Vissa gånger köpte dem inte ens något. Om jag var irriterad? Absolut inte! Skulle lätt kunna ta jobb i butik igen.
En sak som alltid fungerat för mig är att hälsa på kunderna med ett leende. Får den suraste att skina upp, jag lovar.
Har även jobbat på callcenter och lovar att leendet syns genom telefonen.
Visst har jag haft mina dåliga dagar, men på med leendet och du får leenden tillbaka och dagen blir bättre ju längre den går.

Peter says:

Tycker som "Kund" Kundservice äger 1missad kund = 15 missade kunder

Everworst says:

Jag har jobbat inom serviceyrket (i en matbutik) i snart 9 år och jag älskar det. Jag vet också att jag är väldigt omtyckt av kunderna för att jag alltid är glad, trevligt och tillmötesgående. Däremot har jag min rättighet att INTE bli kallad för kränkande saker (som i det här fallet blev kvinnan kallad för surkärring). Vi som jobbar inom serviceyrket vet nog dom flesta vad det går ut på (säger dock inte alla) men man måste även kunna visa medmänniskor respekt. Att skrika, gorma, skälla gör inte saken bättre. Om nu jästen var så viktig kanske människan kunde låna lite av en vän, släktning eller granne istället för att förlöjliga personen som bara gjorde sitt jobb.

Kunden har (inte alltid) rätt says:

Name : Maria
Comment: [from blog ] : Till gäst!
Det du skriver är en helt annan sak!
Är det kö så är det,
Dock en helt annan sak om du kommer in 10 min innan stängning och ska storhandla. Och även fast det är utropat att vi stänger så strosar du runt och tar god tid på dej och t.ex. Står och väljer vilken sorts ost du vill ha.
Det är respektlöst!

Maria says:

Till gäst!
Det du skriver är en helt annan sak!
Är det kö så är det,
Dock en helt annan sak om du kommer in 10 min innan stängning och ska storhandla. Och även fast det är utropat att vi stänger så strosar du runt och tar god tid på dej och t.ex. Står och väljer vilken sorts ost du vill ha.
Det är respektlöst!

Bajochfram says:

Om det är en enstaka kund som ber om något extra, så är det väl inte så svårt att hjälpa till eller? Jag har också jobbat i butik.

Om det däremot är återkommande och stort problem, så får man komma på en bättre fras att dra för varje sådan kund, så att den förstår varför. När någon kom in i zoobutiken jag arbetade, och hade slut på hundmat och var alldeles ifrån sig, så försökte jag hjälpa personen, jag kastade inte ut den om klockan var 6, jag sade inte till den att använda hjärnan innan fodret var slut eller liknande (även om man gav ett försiktigt råd).

Och då är jag ändå inte särskilt serviceinriktad.

Ägaren till zoobutiken sade en gång till en gammal tant som bad om lyfthjälp till bilen, att "tror du vi är en lågprisbutik för intet, du får bära själv eller betala för det". Det var EN kund på 3 år som bad om detta. Hade det varit 3 per timme, så kunde man ju (kanske) förstå att det inte fungerar (kanske, eftersom lågprisbutiken jag köper foder på, alltid bär ut fodret även om jag säger att jag kan bära själv).

Om någon vid stängningsdags har glömt en så viktig sak som jäst, så hade jag hjälpt den när jag förstod att nu skulle kvällens bak gå helt om intet. Men den hade ju kunnat springa och hämta själv, eller om man hade ringt på en personal som kunde hjälpa. Eller är det så jäkla många som ber om sådant vid stängningsdags?

Bakochfram says:

Tillägg: Jag förstår helt att det kan bli problem med 15 recept på apotek direkt vid stängning. Finns det någon lösning? Kanske att man bara får ut ett visst antal recept (typ vi betjänar endast 10 minuter efter stängningsdags). Det kunde ju vara en regel som butiken räknade med. "Stänga 18:00, få ut kunderna senast tio över (och säga det i högtalare eller direkt till dem) och sedan räkna kassan. Och att detta var räknat med, betalat för och inte kommer som en överraskning varje dag.

Sådant sade vi till kunder som rusade in en minut före stängning, och sedan i godan ro gick omkring i en timme och tittade på matskålar och allt möjligt. "Ursäkta, vi stänger 18:00 och måste räkna kassan nu."

Mattias says:

Matti, det låter som att du skulle göra ett utmärkt arbete som InteAlltid-redaktör? Maila mig på [email protected] så får du visa hur en slipsten ska dras.

Kunden har (inte alltid) rätt says:

Name : Mattias
Comment: [from blog ] : Matti, det låter som att du skulle göra ett utmärkt arbete som InteAlltid-redaktör? Maila mig på [email protected] så får du visa hur en slipsten ska dras.

matti says:

Herregud vilket språk, snälla ställ högre krav på/fixa till inläggen innan de fixas. Värderingar etc borde inte stå med, kolla på http://www.notalwaysright.com för inspiration till proffsiga inlägg.

Ylva says:

Om den som äger butiken vill att man ska ge service även till sena kunder så kan de ju se till att ge personalen betalt för övertid vid de tillfällen då det behövs.

kund says:

Ska man jobba i butik får man väl för fan ta hand om kunden. Det är min uppfattning! Klarar man inte av att ta skit så ska man inte jobba inom serviceyrket. Jag skulle aldrig klara av det, därför gör jag det inte. Jobbar man i service ska man vara på bra humör och hjälpa kunderna!

butikssäljare says:

Varför ska man behöva ta SKIT för att man hamnat i ett visst yrke?! Skulle med glädje välja ett annat jobb, men för dagen så får jag lov att försörja mig på det jobb jag kan få! Tycker inte att det berättigar människor att bete sig hur som helst emot mig, men du kanske är en sådan som känner sig "större" som människa om du får ge någon annan skit…

kund says:

Jag hatar när ett butiksbiträde är otrevligt. Jobbar man med service så SKA MAN vara trevlig. oavsett vad. Dålogt humör får man vara på när man kommer hem! Som jag sa, klarar man inte att vara på gott humör och hjälpa kunderna, oavsett vad, så ska man inte vara i serviceyrket.

Annapanna says:

Wow, har du själv arbetat i ett serviceyrke någon gång? Det går inte alltid att vara supernajs tillbaka som personal, när någon från början är inställd på att du är dum i huvudet och har en nedvärderande ton mot dig.

Själv råkar jag aldrig ut för otrevlig butikspersonal. Det beror nog på hur man själv beter sig, gissar jag. Personalen är nämligen inga robotar utan har också känslor.

Jag skulle hemskt gärna ha ett annat jobb men just nu går det inte. Alternativet är faktiskt att sitta hemma pank och arbetslös. Om alla i serviceyrken älskade sitt jobb så mycket som du kräver att de ska…då skulle nästan ingen arbeta med det. Basta!

Annapanna says:

Herreminje, vilken idiot…
Och Troed: jag arbetar på apotek och det händer ofta att kunder tar en kölapp 1 minut innan stängning; "jag hann precis! Vilken tur!" För att sedan ha ca 10-15 olika recept som de ska hämta på. Min uppfattning är att kunderna har NOLL KOLL på hur j-la lång tid det tar att göra iordning, ofta får man jobba över 10-15 minuter. Vilket är helt sjukt stressande om man ska passa ett tåg eller en buss. Många gånger har jag önskat att jag bara kunde säga åt sista-minuten-idioterna att komma tillbaka nästa dag. Vad har jag för skyldighet att serva dem på min fritid egentligen?

För övrigt får jag också "order" 100 gånger om dagen. "Jag ska ha alvedon" "Ja, den finns där precis bakom dig". Kunden står kvar som en idiot och förväntar sig att jag ska hämta ute i butiken. Sen när jag kommer tillbaka: "nej, jag ska ha 3 askar!"
Japp, alla borde tvingas arbeta inom service ett tag för att fatta.

Troed Sångberg says:

Jag håller absolut med dig 🙂 Tyvärr är det alldeles för få som jobbar inom ett serviceyrke som förstår relationen mellan sitt jobb (sin inkomst) och företagets rykte/brand/kundupplevelse. Om inte kunden är glad har man till slut inget jobb.

@m_dahl says:

Det största problemet är väl ändå inte att folk kommer in, det värsta är väl att man i de flesta fall som anställd bara får betalt för 15 minuter efter stängning, vilket då innebär att om man servar kunder den där kvarten får man så lov att ordna allt som har med den faktiska stängningen av butiken helt gratis.

Det finns nog ingen som gillar/bör arbeta gratis.

Annapanna says:

Du menar att man ska vara tacksam över ALLA kunder?
Med samma logik ska vårdpersonal också vara glada och tacksamma över aggressiva och hotfulla patienter, och lärare för elaka och stökiga elever, för "utan dem skulle de inte ha något jobb!"?

Och eftersom jag arbetar på apotek och en stor del av kunderna är sjukskrivna och pensionärer som inte betalar ett rött öre för sina mediciner (de har fått s.k. frikort), kan man ju vända på logiken: DE borde vara tacksamma över att såna som jag jobbar och sliter och betalar hälften av min inkomst till skatt. Så att de kan få mediciner för tiotusentals kronor gratis…

Troed Sångberg says:

Hej igen Anna,

Jag tror att det är väldigt uppenbart att du inte passar så bra för att jobba i ett serviceyrke, iaf inte med din nuvarande inställning.

(PS: DU borde vara tacksam över att sådana som dem jobbat och slitet för att du skulle kunna ha ett samhälle att leva i … )

annapanna says:

Fast det har de ju inte alltid? Väldigt många äldre tanter har knappt jobbat en dag i sitt liv, de har varit hemmafruar. Ex min farmor.

Söker hela tiden efter andra jobb, men det är svårt att hitta. För övrigt kan du ju knappast uttala dig om hur bra jag är på jobbet utifrån ett inlägg på nån blogg! Du känner inte mig, så lägg ner.

Troed Sångberg says:

(Det här blir mitt sista inlägg, jag har inget större intresse av att ta en offtopic-debatt här)

Din kunskap om samhället i stort verkar bristfällig. Jag föreslår att du frågar någon av dessa "äldre tanter" huruvida det de gjort har varit ett jobb eller inte, och hur de själva resonerar kring att det har varit en del av uppbyggnaden av det samhälle vi ärvt och utvecklat vidare på.

Ang. jobb har jag funnit en anmärkningsvärd korrelation mellan egen nedlagd tid på t.ex utbildning och möjlighet till val på arbetsmarknaden.

Lina says:

Självklart är det så att man ska ta hand om sina kunder och jag håller med om att alldeles för många i servicebranschen bör slå upp ordet “service” men fortfarande, det ska vara inom rimliga gränser. Självklart ska man som kund respektera att butiken stänger en viss tid, man får stå ut med tillräckligt mycket skit inom ett serviceyrke för att inte dessutom behöva jobba över. Det är som att folk glömmer bort att kunden bakom kassan/receptionen etc är en människa. Butiken ska vara glad att de har kunden, kunden ska vara glad att de har butiken.

Någon says:

I vilken butik får man kassapersonalen att hämta saker? Har aldrig hört på maken.

Troed Sångberg says:

En gång i tiden började anställda på Posten i Ronneby att säga till kunder att inte komma in med början en kvart innan de stängde, "för då kommer vi inte att kunna hantera ert ärende innan vi slutar".

De fick raskt backning. Har man satt ut kl 18 som stängningstid ska man _släppa in_ kunder fram till kl 18 – hur lång behandlingstid man sedan har får hanteras internt och ska inte tas ut på kunderna.

(Relevansen för det här fallet kan debatteras)

Jag. says:

Det är inte dörren in som stänger en viss tid. Det är butiken. Hela butiken.
Du får komma en sekund före stängning, men då ska du också vara klar en sekund senare.

Man har ingen rättighet som kund att befinna sig i en stängd butik bara för att man hann in innan de stängde. En butik är stängd klockan nio (eller vilken tid det nu är), oavsett hur många kunder som är kvar i butiken.

Troed Sångberg says:

Helt rätt! Samma resonemang säger att butiker inte har någon rättighet att ha kunder, och när de inte har några kunder har de inte heller råd att hålla sig med några anställda 🙂

Ang. mitt exempel med Posten så var det de anställda som fick backning från Posten centralt som undrade vad 17 de trodde att de sysslade med.

Mårten Engelberg says:

Det brukar vara så att om man har hunnit in och irrar längs raderna, så har man rättighet att betala för sig i kassan innan man slängs ut. Det kan vara så att vakten släpper ut en, eller att man måste köra en McGyver under "järnridån" för att komma ut, men inte får man marschorder innan man betalat. Åtminstone inte i affärer som är vinstdrivande…

Detta gäller naturligtvis inte för henne som skulle baka kaka 10 minuter över.

Gäst says:

Ponera följande:
Butiken du nyss gick in i stänger 21.00. Klockan är nu 20.50.
Du hittar det du nu söker och beger dig mot kassan kl. 20.57.
När du kommer fram till kassan är det där kö och inna du kommer fram hinner butiken stänga..

Ska dom då slänga ut dig för att du inte kan hålla tiden eller för att du har svårt att läsa öppettiderna på dörren???

Jag har också jobbat i butik, och visst är det irriterande, men om det handlar om småsaker så hjälp kunden och få lite positiv gratisreklam ute bland konsumenterna istället för gnälla här inne, alternativt skaffa dig ett nytt jobb.

Kunden har (inte alltid) rätt says:

Name : Zelest
Comment: [from blog ] : Håller med Gäst, man borde införa serviceplikt. Alla får sitta i kassa ett år av sitt liv, och som telefonsupport/kundservice i ett år så de lär sig veta hut.

Zelest says:

Håller med Gäst, man borde införa serviceplikt. Alla får sitta i kassa ett år av sitt liv, och som telefonsupport/kundservice i ett år så de lär sig veta hut.

Gäst says:

Jagtycker att allas första jobb borde va i butik i minst ett år… det borde va tillräckligt för att fatta hur man beter sig.