Förena nytta med nöje

Wednesday 18 January 2012
    

När man jobbar mer telefonförsäljning får man många underliga svar emellanåt. Just här jobbade jag som telefonförsäljare åt ett känt elbolag. När jag väl presenterat mig i telefonen och förklarat varför jag ringer avslutar jag med att säga att jag söker den som har hand om elavtalen i hemmet.

Mannen i andra sidan luren låter förvånad och frågar varför jag skulle vara intresserad av det? Jag fortsätter med samma vänliga röst att förklara att han använder oss som leverantör på det fasta nätet och att vi därför kan erbjuda honom ett bra elavtal på förbrukningen. Då fnyser bara mannen högt och svarar:

– Jag behöver inget elavtal. Jag cyklar ju dynamo när jag ser på TV!

Sedan avslutar mannen samtalet genom att lägga på luren.

Något säger mig att det inte var första gången det ringer en telefonförsäljare till honom.

/bob

Andreasvb says:

Har du haft turen att prata med Pezster, tro? 😀

http://whatsupsthlm.se/pezster/elsaljare/7008/ 

Asa_hoffman says:

Man ska säga som Seinfeld: “Jag har inte tid nu, men kan jag ringa dig på ditt hemnummer ikväll så kan vi pratas vid då”
Hur många försäljare vill bli uppringda när de är hemma?

richard says:

Jaha. Själv lägger jag på så fort jag hör att det är en säljare. Vill jag köpa något gör jag det när jag vill, inte 18:42 en lördag.

Tror inte på telefonförsäljare, men de kommer finnas kvar så länge folk tackar ja.

Linnea says:

Tror det kan ligga mycket i vad föregående talare säger…

Jag känner iaf folk som berättat att dom spelar dumma och låtsas missförstå, mitt ex. bror hade sagt till nån som ringde från vattenfall
– nej men jag behöver inget vattenfall, vi har en sjö här….

Nej, han var inte korkad, han roade sig på detta vis, kanske tråkigt, men fullt möjligt att kunden i detta fallet hade det som standardsvar till folk som ringde från elbolag.

Själv brukar jag dock bara säga “tack, jag är intre intresserad”, och helt sonika lägga på. Inte oerhört hövligt, men onödigt att telefonförsäljaren spiller tidp å mig om h*n nu jobbar för provision.

Lokförardagar says:

Många försäljare är väldigt påstridiga, många kan inte ta ett NEJ, utan fortsätter tjata. Det är självklart att folk blir trötta på dom och också blir lite tykna i tonen.

Alla försäljare är inte sådana, men har man råkat ut för ett antal som är, så blir det lätt så att man redan från början är avogt inställd. Dessutom tror jag dom flesta som vill köpa något aktivt själva söker sig till respektive affär, telefonförsäljare fyller inte så stor funktion för oss konsumenter.

Per Virrpannan Bergström says:

Alternativt skurit upp dom med er rakblad.

Per Virrpannan Bergström says:

Jag förstår honom. Telefonsäljare ska avrättas. De är djävulsk uppfinning. Går fan aldrig att bli av med idioterna. De ska vara glada att de Investor framför mig när de ringer mig. Då hade jag vridit huvudet av dom omedelbart.