Hur man tjänar saffran

Friday 20 March 2009
    

Det var början av julstressens tid och jag jobbade just den här dagen på butikens spel- och konditoriavdelning. Jag har precis öppnat så kvinnan som kommer fram till mig är min tredje kund för dagen:

Kvinnan: Jag hörde att du kanske hade saffran här?
Jag: Ja, det har jag
K: Då vill jag ha fyra paket!

Jag ger henne fyra paket och meddelar att det blir 75.50.

K: Usch vad dyrt! Sen blev det lite fel på kvittot här också…

Hon plockar fram sitt kvitto som var, utan att överdriva, ca 70 centimeter långt och börjar leta:

K: …korven … köttbullarna…

Medan hon letar och funderar ser jag hur kön växer så jag vänder mig ifrån henne och börjar fundera på att ta mannen som var näst på tur. Kvinnan fortsätter att gnugga näsan i kvittot så jag bestämmer mig slutligen för att jag inte kan låta de andra kunderna vänta längre, så jag säger vänligt till mannen bakom:

Jag: Hejsan!

K (i falsett): Jaha? Fick han gå FÖRE nu?

Jag blir helt ställd och försöka förklara situationen samtidigt som jag expedierar mannen. Varje gång jag stämplar in en vara eller trycker på en knapp säger kvinnan:

K: Nu är jag irriterad… nu sjunker tålamodet… nu är jag jättearg…

När jag är klar med mannen så tittar jag på kvinnan och frågar vad det var som hade blivit fel på hennes kvitto, och hon svarar:

K: Det skiter jag i, nu vill jag bara ha saffranen gratis och gå här ifrån!

Jag blir helt ställd och ringer på jouren som kommer omgående. Då börjar kvinnan plötsligt att gråta:

K: Jag har aldrig blivit så dåligt bemött i hela mitt liv, hon tittade mig inte i ögonen och hon tittade mig inte i ögonen och hon… hon… hon är otrevlig och hon tittade mig inte i ögonen…!

Det hela slutade med att hon får sin saffran gratis och lämnar butiken.

/Findy

Anonym says:

Tycker inte hon skulle fått sin saffran gratis.

Anneli says:

Även om kunden överreagerade så förtjänar man väl frågan om det är ok? Själv hade jag som kund tolkad det som att mitt kvittoproblem var just MITT problem.

Martina says:

Spelar väl ingen roll om kassörskan glömde fråga kunden om det var ok att ta nästa, kunden ska nte bete sig så där i allafall. Stört.

Jesper says:

Men alla förtjänar respekt!

ZaInT says:

Nej, i dagens samhälle är det väldigt tydligt att alla inte förtjänar respekt.

... says:

Illa bemött och illa bemött. Tanten verkar ju psyksjuk, enligt den beskrivningen vi fått.

lillavild says:

jag håller med resten. det är ju helt sinnessjukt att hon skulle fick saffranen gratis, men jag förstår att hon känner sig illa bemött när kassörskan inte ens frågar om det är OK eller kallar på mer personal.

Cecilia says:

Spelar ingen roll hur kvinnan betedde sig, kassörskan skulle ha frågat henne om det var okej att ta en annan kund emellan medans hon letade efter felet på kvittot.

Marcus says:

Den ska jag prova när jag vill ha gratis saffran 😀

Broken Haiku says:

Jag förstår inte alla reaktioner här. Service i all ära men lite sunt förnuft och självdistans får man väl ändå ha som kund. Hade jag stått bakom i kön hade jag bett fröken att genast stänga brödglappet och förpassa sig annanstans.

Cecilia says:

Håller med David, service är service. Skaffa ett annat yrke om det inte passar.

Jesper says:

Jag håller också med David, inte var det kunden som gjorde största felet här, utan kassörskan!

Om det är några kunder som har bråttom får de väl gå till en annan kassa, även om kunden är “tokig” ska den behandlas som om den har rätt (även om den inte har det)

Anna-Lena says:

Jag håller också med David. Man frågar kunden om det är ok att ta en annan kund medan hon letar… Alternativt så ringer man på en annan medarbetare som kan ta de andra kunderna. Visst, jag vet att det typ aldrig finns någon som kan spelbutiken och vi är aldrig tillräckligt med personal, men ändå.
Ok, hon reagerade på ett väldigt konstigt sätt men jag tycker ändå att hon hade lite rätt.

Jenny says:

Jag säger som David, visst frågar man kunden om man kan ta en annan kund medans hon letar? Jag hade också känt mig förbisedd om kassörskan plötsligt tar en annan kund utan att tala om det för mig..

Sandra says:

Vilket jävla psykfall hon borde inte fått något annat än en spark i arslet ut från butiken.

David says:

Det hade väl varit på sin plats att fråga kunden om det var ok att hon letade medan nästa kund expedierades.

/j says:

Tack förtipset, nu vet jag hur jag ska få gratis saffran nästa gång ;).

Pelle says:

Snällt? Det var dumt. Folk som beter sig som treåringar förtjänar inte att belönas.

Zelest says:

Jag tycker att man borde införa “serviceplikt”. Det går ut på att alla svenska medborgare får jobba i ett service-yrke i minst två år av deras liv. Dels i en matbutik och dels i telefonsupport.

Då kanske man skulle bli av med folk som dessa.

Norrland says:

Jag skulle aldrig ha gett henne saffran!
Får folk bete sig hur som helst?
Otroligt snällt gjort av dig!!

ellie says:

klimaktieriet/pms? allmän rubbning?