Katt som kat

Friday 10 September 2010
    

I vår butik hade vi ett erbjudande om att man kunde köpa tre KitKat för tio kronor. Det kommer en man med tre “Kitte Katt”-kattmatsburkar och reagerar på priset som blir sjutton och femtio:

Kund: Det står tre för tio där!
Jag: Uhm… på KitKat ja.
Kund: Ja?!
Jag: Det där är Kitte Katt kattmat, inte KitKat choklad.

Kunden går argt tillbaka in i butiken och kollar på skylten och kommer sedan tillbaka ännu argare.

Kund: Det står tre för tio! Jag vill ha mina pengar!
Jag: Men det är fortfarande inte kattmat den gäller för, det är choklad.
Kund: Det står på skylten att kitkat är tre för tio och då ska jag ha det för det priset!
Jag: Ja, fast det är inte KitKat du köpt, det är Kitte Katt Kattmat och de kostar fem och nittio styck.

Vi håller på så fram och tillbaka i minst tio minuter innan kunden lämnar butiken utan vare sig kattmat eller choklad.

/Yuki

Sara Al-Amawi Sedvall says:

ja den är man ju med om ofta! folk som inte kan läsa eller begriper vad man säger trots att man förklarar det på så många olika sätt man bara kan!

Chutzpah says:

Att folk är så efterblivna. Jag hyser inga större förhoppningar för mänskligheten.

Yuki says:

Det är ingen överdrift och chokladen kunde man se från kassan, han gick ju till den skylten som hängde rakt över chokladen och inte till djurmats avdelningen som låg en bra bit bort. Butiken är på 4000m2 så det är inte så att allt ligger på en arms avstånd. Problemet med de flesta kunder är att de tittar bara på priset och inte på vilken vara den gäller för. Har haft liknande kunder men den här tog priset.

Hugo says:

Ah, sånt där känner man igen. Fast vanligare är de äldre människor som sett att det är extrapris på kaffe och därför tar vilket kaffe som helst och blir förvånade/förbannade när det inte blir 2 för 25.

T says:

När jag jobbade på ICA skickade jag alla jobbiga kunder till den konkurrerande butiken mittöver. Tur för ICA att jag inte jobbar kvar med tanke på att de flesta kunder är jobbiga…

Karin says:

kunde inte sagt de bättre sj…=)

Zelest says:

Hehe, det går att a sådana diskussioner i 10 minuter, inga problem. Underskatta inte kunders dumhet.

V says:

Jag hade en liknande diskussion med en kund en gång som varade i en kvart. Hon menade att rabatten gällde kaffet trots att det tydligt stod "Skinkost, Kavli, 2 för 35" på skylten och att den dessutom hängde över pallen med skinkosten. En del människor..

Karin says:

å jo då tro mej..man kan visst käbbla så länge..har ja gjort ett flertal ggr själv..

M says:

Nu vet jag inte hur det ser ut i just den affären, men vanligtvis brukar det finnas en bild på vilken/vilka produkt/produkter det gäller. Och chokladkakor och kattmat brukar ju inte likna varandra.

Joakim says:

Och ni käbblade inte i tio minuter. Jag kanske är känslig men jag har svårt för såna småöverdrifter.

Madde says:

Inte så jättekul inlägg. Hade det varit svårt att hämta en KitKat choklad för att visa att det var den det gällde? Nej.

Axel says:

Antagligen har kunden bara läst det den ville läsa.. dvs glömma bort bokstäverna kit(te) kat(t)

Lundgren says:

Skylten för choklad kan ju inte ha varit i närheten av kattmaten. Hade han kollat på någon skylt med speciella erbjudanden (t.ex. vid dörren)? Det borde ha funnits fler saker på den skylten som tyder att det inte är kattmat det handlar om, som vikt och tillverkare.