Kunden har rätt… att missförstå

Monday 23 February 2009
    

Vi har en massa erbjudanden i affären då man kan köpa flera stycksaker till ett bra pris, t.ex. tre Snickers för tio kronor. Detta är väldigt populärt och var och varannan kund väljer att köpa med sig lite choklad.

En dag kom det en kvinna som hade köpt en hel drös av just stycksaker. Problemet var bara att de som gick som 4 för 10 kronor hade hon tagit tre av, och de som var 3 för 10 var det fyra av.

När hon fick se sitt kvitto så blev hon fullständigt rasande och började skälla ut mig för att vara inkompetent. Jag förklarade för henne flera gånger vad det var för typ av erbjudanden vi hade och att hon måste ha sett fel på skylten.

Då försökte hon övertyga mig om att det var jag som hade fel för hon hade minsann läst helt rätt, och om det var så som jag sa så måste det i alla fall vara felskyltat och då borde hon få betala det pris som är skyltat. Nej det var inte felskyltat, förklarade jag, det var hon som hade missuppfattat.

Då drog hon fram näven några centimeter från mitt ansikte: “Jag vet att jag har rätt och jag ska bevisa det! Nu ska jag gå tillbaka och hämta skylten så ska du allt få se. Jag kommer tillbaka!“.

Hon kom aldrig tillbaka…

/Hidy

Beatrice says:

Vet att det är länge sen det här skrevs men jag undrar bara om den som satt i kassan visste att kunden tagit fel för i så fall brukar åtminstone jag säga till när jag stämplar in varorna. Då slipper man en förbannad kund och får istället en glad kund som tackar för att man var uppmärksam. Sen kan man ju självklart inte ha koll på alla rabatter i butiken, men det här verkar ju inte vara tillfälliga rabatter utan sådant som alltid finns.

Mugglaren says:

Tomas: Det är inte så lätt som du tycks tro. Visst det hänger på pengar men oftast så är det godistillverkarna som har egna agenter som beställer och plockar upp i affärerna. Dom “kräver” att dom skall stå så när kassorna som möjligt annars så tar dom inte in varor och då får ju butikerna mindre av att sälja vilket butiksinnehavarna inte vill förlora pengar på.

Tuija says:

Oj, kunden måste varit superstressad och trött som reagerad så.
Tänder själv på alla cylindrar när hjärnan tröttats sönder av stress.

Tomas says:

Sofia: Ska man generalisera lite så…

1: Butikerna är inte dumma. Går vi motsols köper vi mer, placerar man varorna på visst sätt köper vi mer. Placerar man godis vid kassorna…

2: Du och jag är smarta nog att syna igenom detta, vi vet. Men som alltid, tittar man bort från indvividnivå på en grupp människor så finns det alltid en andel som går på dessa erbjudanden.

Givetvis gör butikerna som de gör, de vill sälja. Inget fel i det. Det är det kollektiva medvetandet som måste lyftas till nya nivåer.

Martina says:

Ja, jisses..tänk att dom tror att dom alltid har rätt..Nästan så man skulle ha lust att gå efter och fråga hur det gick med skylten..?

sofia says:

Hm, Tomas, vad menar du med “ni föder inte, ni göder svenska folket!”? Som om inte “svenska folket” kan ta egna beslut om vad de ska äta. Är så trött på samhället-snacket. “Samhället” borde ta ansvar, och “samhäller” borde göra något.

Samhället, det är du och jag.

Hans says:

Äsch, det spelar väl ingen roll om någon köper 3 Japp och 4 Snickers i stället för tvärtom. Det kan man ju släppa igenom.

Tomas says:

Ok, vad ger mest energi för dagen i denna inköpslista:
2 äpplen
en liter youghurt
En limpa bröd
och impulsköpet:
tre snickers

ni föder inte, ni göder svenska folket!

Bella says:

Jag hade aldrig fått för mig att bråka om det som kund.
Det är bara att gå o kolla igen, och oj jag hade visst fel, skulle vi kunna ändra, jag köper fyra av den istället osv osv
Palla bråka med folk som bara gör sitt jobb

sabina says:

vad irreterande. jag hade aldrig orkat bråka om det ifall det var jag som satt i kassan

puff says:

Ajdå. En gammal klassiker: Styckpris 3kr, tag 3st för 10Kr.