Mängdrabatt – svårt koncept

Wednesday 3 August 2011
    

Jag jobbar i en Coop-butik och en gång sålde vi två knippor rädisor för 10 kr men en kostade 12. En kund kommer fram till kassan och ska köpa ett knippe:

Jag: Du vet att det blir 10 kronor för två?
Kund: Men jag vill bara ha en.
Jag: En kostar 12 kr och två 10, så det blir två kronor billigare om du köper två…
Kund: Men jag vill bara ha en!
Jag: Okej, det blir billigare för dig om du köper två, du kan ju ge bort den andra till någon om du inte vill ha eller så sparar du den, men okej…

Kunden betalar, packar varorna och kollar på kvittot:
Kund (utbrister väldigt argt): Är det billigare att köpa två?!  HAH, VILKET SKÄMT!!
Jag: Det var ju det jag sa…

Kunden går, skakandes på huvudet och skrattar uppretat om hur hon blivit så lurad.

Shira 82 says:

Som personal måste man informera kunderna om priser och erbjudande UTIFALL kunden har missat detta. Service mind kallas det för. I detta fall ville kassörskan bara väl när hon försökte få kunden att förstå. Trots hennes försök så lyckades inte kunden förstå ändå, inte förrän efter köpet. Vilket är otroligt vanligt. Men sedan att de flesta är gnälliga stelbenta svenskar kan vi inte riktigt rå på. Vilket även hörs i kommentarerna…. 

Adiosflamingo says:

Hatar när personalen försöker pracka på en saker. Jag vill inte ha ett extra knippe och jag skiter i om det blir billigare! Varför ska jag köpa någonting som jag antagligen tvingas slänga bara för att spara två kronor?

Fölet says:

Trodde den här sidan skulle ta upp fall där kunden gör fel? Om jag bara vill ha ett knippe rädisor (vem fan ger bort ett knippe rädisor), så skall jag väl kunna köpa det utan att behöva försvara mig. Sänk istället priset på rädisor och låt folk köpa så mycket de anser sig behöva…

Anders says:

Det är väl bara att ta betalt för 2 och låtsas som att kunden glömde den ena. Varför vara så stelbent och göra sig ovän med kunderna på det viset? Sen kan jag ju tycka att det är smått omoraliskt av butiken att sätta priset på det sättet och uppmana till överkonsumtion. Nu var det ju iofs bara ett knippe rädisor så då spelar det ju kanske ingen större roll men att locka folk att köpa mer mat än de behöver är fel.

Gealach says:

Ibland vill man faktiskt bara ha en, oavsett vad det kostar att köpa två eller flera. Jag kanske inte har möjlighet att göra av med två, och då är det väl onödigt att köpa dem bara för att spara två kronor, som i det här exemplet?
(Sedan kan jag faktiskt inte låta bli att bli lite irriterad på kassapersonal som ska hålla på och tjata, jag råkade ut för en som dessutom var riktigt otrevlig och mer eller mindre kallade mig korkad när jag kom in och ville köpa en Festis fast det var erbjudande om “Två för tjugo”, eller något sådant. Jag var törstig just då, ville ha en och inte släpa runt på en till, det vägrade han fatta och behandlade mig som om jag var stenkorkad. Hade jag inte haft för bråttom för att gå och leta efter en annan butik hade jag faktiskt struntat i att handla av honom.)

Ninjakossan says:

Mycket konstigt att kunden reagerade sådär efteråt när priset tydligt framgått.

Dock blir jag galet irriterad när kassören säger “du får X många för Y kr”. Oftast sitter det ju tydliga skyltar med erbjudanden, hade jag velat ha fler hade jag tagit fler. Man plockar ju så mycket av allt som behövs.
Mest gillar jag när sådant händer i rusning och köerna är oändligt långa. “Du får ett extra paket juice för bara 10 kr till!!111 De finns längst bort i affären!!!1”
Ska man då älga iväg och hämta fler varor och fördröja kön ytterligare?

ICA-HANDLARN says:

Vill bara flika in att 1 av 10 kunder läser dessa skyltar. Då jag själv jobbat inom livsmedelsbutik i 5 år får man erfara detta varje dag (: