När kunden fick rätt

måndag 5 april 2010
    

Jag hade samlat på mig lite mynt – 320 kronor för att vara exakt – och bestämde mig för att gå till banken för att växla in dem till några goa hundralappar.  Att få dessa till sedlar skulle väl inte vara några problem, tänkte jag.

Kvinnan på banken: Tyvärr tar vi en avgift på 80 kronor om du vill ha mynten i sedlar…
Jag: Va? 80 spänn?!
Kvinnan: Ja…Men om du är kund hos oss är det gratis!
Jag: Nej jag är inte kund hos er, jag vill bara få mynten till sedlar tack…

Detta var stört omöjligt. 80 kronor skulle hon ha. Då fick jag en idé…

Jag: Jag skulle då gärna vilja bli kund hos er! Öppna ett konto och så ge mig mina sedlar bara…
Kvinnan: Det kostar tyvärr 80 kronor…men om du sätter in pengarna på kontot så är det gratis!
Jag: Öh, va??
Kvinna: Ja, så är det..
Jag: Jaha, men då skulle jag vilja be om att få öppna ett konto. Sen skulle jag vilja be om en insättningsavi, tack. Och när du ändå hämtar den så kan du hämta en uttagsavi också.  Jag tänker nämligen ta ut 320 kronor.

Kvinnan bakom disken stirrar på mig under några sekunder. Sen sträcker hon sig efter sedlar och utan ett ord räknar hon upp 320 kr. Några 80 kr behövde jag inte betala.

/JR

Korven skriver:

Jag gillar hur folk kan motivera ett dåligt bemötande av kunder med att företag har ett vinstintresse.
Om nån frågar om klockan på gatan, är det väl självklart att man hjälper till. Detsamma borde gälla här.
Klart man skall kunna gå till ett ställe som uppenbarligen har mycket pengar, och växla.

gäst1 skriver:

hahahaha Ägd!

Konsumentmakt för folk med huvud på skaft! Me like!!! :o))

Lina skriver:

Gillar att så många insåg att insändaren var den som hade fel! <3

Lian skriver:

Varför ska banken arbeta gratis åt dig?

Mackapacka skriver:

Detta är regler som banken har bestämt och som de anställda inte råder över. ang. att man kan hämta dem i automaten 5 meter därifrån har att göra med att själva kontoret/kassan där personalen är vill minska sin kontanthantering pga ökad rånrisk. automaten däremot berörs inte av detta eftersom bankpersonalen inte handhar denna. att 320 kr hit eller dit inte ökar någon rånrisk är självklart, men det är en principsak. gör man undantag för någon ska alla ha undantag. till slut kan man komma och växla hur mkt mynt som helst till sedlar (risk för penningtvätt + mycket arbete för banken som banken ej tjänar något på) banken är inte en statlig myndighet utan ska gå med vinst som ett vanligt företag. dålig service säger ni…men varför ska jag serva någon som jag ej tjänar något på och som ej är kund? ska man vara noga är det endast den som är aktiv kund i banken som ska få avgiftsfritt. om man öppnar ett konto bara för att sätta in och ta ut ca 300 är man alltså ej aktiv kund i banken då det krävs typ lön, csn eller liknande ska gå in på kontot. en kollega till mig fick ta emot 33.000 kr i mynt av en som ej var kund. denne kollega var sysselsatt i 2 dagar och banken tjänade nada på denna "service". jag håller med om att mkt avgifter är dumma, men skyll inte på kassören som gör enligt protokollet! (även om det blir dumt)

hm skriver:

hm fast å andra sidan så e de precis sånna här kunder man blir sjukt irriterad på, så förstår inte vad detta inlägget gör på denna sidan

Kurt Westbom skriver:

Du Zelest: Bankerna tjänar så fruktansvärt mycket bara på räntor att man faktiskt kan förvänta sig att inte behövas betala 80 kronor för att växla pengar. Det är faktiskt så att bankerna har en viss skyldighet mot oss medborgare, eftersom bankerna till stor del kontrollerar ekonomin. Sedan kunde ju personen egentligen gått till "sin" bank, naturligtvis.

Oskar skriver:

helt jävla rätt! 🙂

June skriver:

Där var det ju du som var jobbig! Hon skulle ha skickat in detta istället, den här händelsen är ju helt bakvänd nu …

Kalle skriver:

Efter du fått pengarna skulle du be om att få avsluta kontot som du har =)

Zelest skriver:

Uhm… är det bara jag som tycker att personen i fråga har fel? Att man, utan att vara kund på banken, skall förvänta sig att man får nyttja deras tjänster gratis? Banker är inte ideella organisationer, utan drivs med vinstintresse…. uh. Och att sedan inte ge sig? Och lägga det på intealltid.se som handlar om när kunder gör fel? Är det nått sorts grymt aprilskämt jag inte förstår?

Håller med i ditt inlägg men det som gör detta så bra är ju att via de regler som banken har, ha vetskapen om dessa för att sedan göra det han kom dit för att göra.

Ofta får vi som kund hos företag/myndigheter veta våra skyldigheter gentemot företaget o det är alltid till deras fördel. Självklart har även företag/myndigheterna oxå skyldigheter mot oss som kunder men dessa är på vår sida att hävda, inte gör företaget/myndigheten det då de är inget de vinner på.

Denna situation visar ju bara på hur man kan”utnyttja” systemet. Paragrafryttare men dock enl bankens regler.

mjomark skriver:

Briljant!

Jojo skriver:

Hahaha störtskönt!

josefine skriver:

fast å andra sidan hade det ju varit betydligt mycket enklare att växla i en affär ist som säkert gärna tar emot dem eftersom det kostar för dem att skaffa mynten!

Ica skriver:

Fast när ska vi i butiken ha tid att växla in 320 spänn?? Allt måste ju kontrollräknas

josefine skriver:

Jag jobbar oxå på ica vi har en myntväxlare som dem kan växla pengar.. vi har oxå väldigt många kunder i vår spelbutik som kommer in med rör och ja menar då e de ju bara att väga! inte så svårt…

MarySaintMary skriver:

Jag hade fått nån utbetalningsavi från ett företag (fick tillbaka pengar av någon anledning jag inte minns). När jag skulle hämta ut pengarna på banken var det en uttagsavgift på 30:- tror jag. Men att sätta in dem på mitt konto var gratis, sedan hämtade jag ut dem igen i bankomaten 5 meter därifrån.

Gealach skriver:

Riktigt, riktigt bra! Är så trött på bankerna och deras avgifter för allt!

sussi skriver:

säkert Swedbank

Aki skriver:

Hurra för idiotbyråkratin!