När snålheten bedrar visheten

Wednesday 20 April 2011
    

Jag jobbade på en bilverkstad/bilskrot vi gjorde allt från plåtjobb till billack. Vi sålde både begagnade och nya delar. En dag så kom det in en kund från Mariehamn som ligger ca sju km från vår verkstad och ville köpa en begagnad h4-lampa. Han ville bara ha en lampa, trots att jag försökte förklara att man bör byta bägge lamporna och helst då till nya lampor då man får ett jämnare ljusflöde och så ser det bättre ut med lampor som lyser lika mycket. Kostnaden för två nya h4-lampor var cirka tio euro. Kunden stod på sig och fick köpa en h4-lampa för en euro och for nöjd i väg.

Nu tror man det är bra så  men efter cirka sex månader kommer samma kund in och vill byta den glödlampan då den har gått sönder nu ville ha ha en ny på garanti! Han har alltså kört fyra gånger sju km för att köpa och byta en begagnad h4-lampa till sin bil.

Jag förklarade för honom att vi kan inte lämna garanti på begagnade glödlampor och att vi hade slutat sälja begagnade lampor nu och att han var tvungen att köpa ny lampa i stället.

Då blev han arg och menade att det minsann var ett års garanti på saker man handlade. Vid det här laget hade min chef kommit och tog över och förklarade att vi sålde bara nya lampor ny mera och ville kunden handla en begagnad så fick han åka till den andra bilskroten som ligger ca trettiofem kilometer från Mariehamn. Kunden svarade att det skulle han minsann göra för här kan man inte handla fler gånger!

/madman

Maria Eklund says:

Får ni inga nya historier inskickade? Ingenting nytt på tre månader nu.

Agnes says:

 En sak jag inte fattar. Två h4-lampor kostade 10 euro, men en h4-lampa kostade 1 euro?
Det är väl bara att gå in på närmsta mack och köpa nya lampor, så himla dyra är de ju inte.

Mats says:

Han envisades säkert med att han skulle ha en begagnad lampa, och verkstaden för att bli av med han sålde en för 1 euro för att bli av med en jobbig kund.  känner igen den sortens kund från var jag jobbar.

gäst says:

Gäsp. Har läst om den flera gånger och finner den endast vara dåligt skriven och saknar humor. Ska det roliga vara att kunden bara ville ha en lampa och sedan måste byta den sex månader senare? Eller att verkstaden vägrade ge garanti? Dåligt skrivet och osammanhängande. Den som validerar de inskickade bidragen borde verkligen läsa Not Always Right och ta efter bättre, det här ska ju ändå vara en svensk spin-off.

Anonymous says:

Varför betalade han i euro?

micke says:

 För att det var i Mariehamn?

Anonymous says:

Varför betalade han i euro?

Emil says:

Givetvis är det tre års tillverkningsgaranti enligt Konsumentköplagen även på begagnade varor (vad konsumenten anbelangar spelar det ingen roll om varan är begagnad eller inte), men detta var ju inte ett tillverkningsfel ändå så det är ju oväsentligt…

Anonymous says:

Det är sex månaders tillverkningsgaranti enligt konsumentköpslagen. Däremot är det tre års reklamationsrätt, men det är ju en helt annan sak. Men kanske är det annat som gäller i Finland, det vet jag inget om.

Uger says:

Det finns ingen särskild reklamationsrätt i Finland. Begagnade delar säljs med klausulen “sådana som de är” och har i regel ingen garanti av nåt slag. Säljaren är ansvarig bara för dolda fel som han var medveten om – och de är ju ganska besvärliga för köparen att bevisa.

Vår motsvarighet till svensk reklamationsrätt & tillverkningsgaranti (om jag uppfattade det svenska systmet rätt) heter säljarens felansvar, som varierar från vara till vara.. Många smågrejer har felansvar på typ 6 mån, men det kan vara upp till 15 år (t.ex. bildröret på en gammalmodig TV). Men som sagt gäller det bara för nya varor.