…och så önskar jag mig massage

fredag 5 februari 2010
    

Jag jobbar på en teknisk support hos ett transportföretag. En dag ringer en kund som inte får igenom sin bokning. Det visade sig att han inte fyllt i något postnummer till mottagaren, och av den anledningen gick inte bokningen igenom. Jag tänkte att jag skulle vara snäll och leta upp postnumret åt honom, och bad om gatuadress och ort…

Kunden (märkbart irriterad): Alltså det ska till den här kiosken som ligger vid E4 utanför Jönköping!
Jag: Ja, fast vi behöver ju alltid ha en gatuadress att leverera till.
Kund: Nej men det finns ju ett telefonnummer till mottagaren så det räcker väl?
Jag: Nej, vi måste ändå ha en adress att leverera till…
Kund: Skitsnack, kiosken ligger för fan alldeles vid E4 så den går fan inte att missa.
Jag: Ja, men det har ingen betydelse… Våra chaufförer kan inte åka runt och leta efter företag och kiosker…
Kund: Men det finns ett telefonnummer!
Jag: Ja, men då är det väl bättre att du ringer till kiosken själv och tar reda på adressen så kan vi vara säkra på att paketet kommer fram…

Tystnad.

Jag: Ring kunden du och ta reda på postnumret så kommer bokningen att gå igenom.
Kund: Ja, då tycker jag du ska ringa till kiosken själv!
Jag: Öhh… Nej men du får ju själv ta reda på adressuppgifterna när du gör en bokning…
Kund: Men du sitter på supporten
Jag: Ja, programvarusupporten. Vi ringer inte ut och tar reda på adresser till kunderna…
Kund: Och det kallar du kundservice?
Jag: Jag tror inte att det finns något företag som är bemannat för att klara av att både supporta och göra jobbet åt kunderna.

Kunden lägger på luren.