Rätt ska vara rätt

Wednesday 6 October 2010
    

Jag jobbar på en stor elektronikkedja och vi har som policy att vi matchar alla konkurrenters priser om kunden frågar och ifall de finns i lager hos konkurrenten. Denna dagen var det en man som kom in och skulle handla. Just den vara han skulle ha hade han hittat i en annan butik 3 mil bort, och där var priset på produkten 10 kronor billigare. Han ville absolut ha mellanskillnaden.

Vi påpekade att bara bensinen att ligga och köra 6 mil är dyrare än om han köpt produkten i den andra butiken till att börja med. Mannen insisterade ändå på att han banne mig skulle ha sina 10 kronor. Då gräver min kollega fram en 20-lapp ur sin ficka, stoppar ner i kundens jeans och utbrister:

– Här får du gubben, gå nu och köp dig något riktigt fint!

Peter says:

Karin: Man får prioritera lite vad man gnäller om här i världen. Du prioriterade tydligen att gnälla här. Good for you.
 
För övrigt, sen när är det att gnälla att efterfråga saker som företaget säger sig ha? Om det så är prisgaranti, medlemsrabatt, rea eller cykel-på-köpet är rätt irrelevant för barnen i Afrika.

cobb says:

En policy är en policy, vare sig butiken med det lägre priset ligger i kvarteret bredvid eller i andra änden av landet… Och har man som policy att matcha konkurrenters priser så kan man väl stå för den – UTAN att göra sig lustig på bekostnad av den kund som utnyttjar den egna policyn, vare sig det gäller en tia eller en femhundring (där den förstnämnda siffran faktiskt är mer trolig, eftersom de flesta elektronikbutiker idag följer ungefär samma prisbild).

Jag tror att jag – om det varit jag som fått en 20-lapp nedtryckt i jeansen och en ironisk replik slängd i ansiktet – hade gått till närmaste apotek och köpt plåster för pengarna, och sedan gått tillbaka för att ge din idiotkollega något att använda de där plåstren till.

Nummerskivan says:

Kunden kan ju lika gärna ha varit i den andra butiken, men åkt till denna för att han trodde att det var billigare (mer än bensinpengarna).

Det är personal som ni som gör att man inte vågar säga ifrån, utan i det tysta retar sig på att man aldrig får den utlovade "belöningen" på 50 kr om man hittar prisfel på ICA. man förstår att om man kräver sin "belöning" så kan detta hända – man blir förnedrad som snål, kanske skrattad åt.

Vad var det totala priset förresten? Hur många % var 10 kr? Och skulle han ha flera varor eftersom ni gav 20 kr?

Fredrik says:

Vilket ytterst olämpligt beteende av dig som säljare. Visst gubben var snål men varför förnedra kunden?

Jarneaan says:

Martin: Just därför tror jag att historien är fejkad. Jag har aldrig hört talas om en prispolicy som funkar så som den i berättelsen. 1000 kr, 100 kr eller 10 kr, är det företagets policy att matcha priserna mot konkurrentens priser så ska det gälla. punkt.

David says:

Om jag hade varit kunden så hade jag kontaktat butikschefen och frågat varför de har en prisgaranti om man ska behöva tjafsa med personalen om bensinpriser för att kunna utnyttja garantin… har träffat just sådana sjuka säljare i vissa butiker, som verkligen gör allting för att förnedra kunderna, och i många fall har det räckt med ett samtal till deras chef för att korrigera deras bemötande.

Martin says:

Jag fattar ingenting. Varför skulle inte gubben ha sin tia? Gäller bara den där lägsta pris-policyn om mellanskillnaden är tillräckligt stor i personalens ögon? Hur stor? Hade han sluppit förnedras om det rörde sig om en femtilapp? Idioter. Hade jag varit er chef och överhört det där hade ni fått foten så det visslade om det…

Maria says:

Jag tycker inte om den här, har företaget den regeln att man får mellanskillnaden, då ska man få det,om det så bara är 1 kr, det spelar ingen roll om kunden kört flera mil. Att vara oförskämd mot kunden då,när kunden bara vill ha det som företaget anser att han ska ha,det gör att jag vill skicka biträdet till Sibirien.

Fredrik says:

Om nu denna historia är sann skäms jag å era vägnar

Jag jobbar själv inom service och visst fan blir man trött på vissa kunder ibland, men detta tar priset.

Man kan faktiskt statuera ett exempel om man vill, men man behöver inte förnedra kunden som i det här fallet

Hade gått att lösa mycket smidigare

Karin says:

ja menar bara att man kan proritera lite vad man gnäller om här i världen…vi är så jäkla bortskämda med allt så lite "orättvisor" ibland får man faktiskt bara svälja..gäller åt båda hållen såklart..

Erica says:

Karin: Det känns inte riktigt som att det är det som är poängen här. Om man ska tänka på det viset så skulle ju alla som jobbar på ett företag kunna tänka saker i stil med: "Äsch! Det gör väl ingenting om jag ger mitt företag dåligt rykte. Det är ju ingenting om man jämför med alla stackars barn som svälter i denna värld…"

fölet says:

fattar inte vad ni yrar om. påstår ni er ha det lägsta priset, så får ni väl för fan stå för det. att blanda in bensinpengar och annat tjafs är ju bara pinsamt.

Ida says:

Ja, det var inte den bästa servicen kan man tycka. Men om herrn hade behövt åka till den andra affären hade det kostat honom ~50:- och därmed inte sparat honom några pengar alls. Därför försökte säljarna förklara detta. Det roliga ligger i att herrn uppenbarligen inte förstod detta. Däremot betedde de sig nedrigt mot honom efter- ingen förtjänar en sån behandling. Idiot, eller inte.

Jarneaan says:

Tror inte att detta är sant. Om det nu är företagets policy att matcha priserna mot konkurrentens, vad är problemet? Dessutom: Lycka till att övertyga mig om att någon normalt funtad människa trycker ner sedlar i andra människors brallor. ^^

Karin says:

ja tänk va synd de är om den här stackars stackars kunden,, barn svälter i världen å han blev förolämpad..livet ä inte lätt ni…

Dominikus says:

Dessutom han hade kanske kört 3 mil för att komma till er butik.

Dominikus says:

I min butik hade du fått sparken direkt.

Theres says:

Nej, det här var varken lustigt eller underfundigt.

kvack says:

Vid närmare eftertanke så måste hela historien vara påhittad. Ingenting nämns om kundens reaktion, utan det blir mer som något slags poäng i en traditionell "rolig historia".

Om det dessutom är företagets policy att betala mellanskillnanden, varför då betala en tjuga av sina egna pengar när man per företagets policy faktiskt kan ta en tia av företagets pengar och ge kunden. Varför gå emot företagets policy på detta vis? Det är ju ändå inte deras egen tia som ska betalas ut?

Trist att ni har börjat köra med historier som verkar uppenbart påhittade.

kvack says:

Sånt där beteende från personalen är ju tillräckligt skäl att få sparken omedelbart.

Ofta kund says:

Frågan är vem som är mest gnidig om man inte följer sin policy och istället gnäller om bensinpriset. Roligt att orka ifrågasätta kunden som ville utnyttja den unika förmånen ni skulle få extra nöjda kunder på. Grattis till den missnöjda kunden som säkert inte kommer tillbaka.

Karin says:

jävlar va bajsnödiga alla va här då..fatta! killen va löjligt snål!! Löjligt! rätt gjort!!=D

Handlarn says:

Bra jobbat, Ni lyckades att förnedra en som betalar Er lön. Kundservice är ett begrepp som innebär att kunden ska känna sig nöjd, gärna över sina förväntningar. Er service innebär att kunden troligen väljer någon annan butik att lägga sina slantar i. Var det Er avsikt? Är det så Er ägare vill ha det? Om så är fallet gjorde Ni rätt. Hos mig skulle Ni åka ut bums.

Chatrin says:

Man behöver väl inte åka 3 mil till butiken för att veta vad deras varor kostar eller veta om de finns i lager? Det räcker väl att kolla på internet eller plocka upp telefonen och ringa.

Har ni en policy om att matcha era konkurrenters priser så har ni. Det är inget att diskutera. Hade jag varit er chef hade ni inte varit anställda idag.

Patrik says:

Men om ni nu matchar priset så varför ge sig in i diskussion? Då är det väl bara att matcha priset.

Micke says:

Vilka vidriga människor det finns. Inte kunden som gjorde anspråk på ert erbjudande, utan ni säljare. Har ni en sån kampanj får ni väl stå för den. Tyvärr är det ett ganska typiskt beteende från både OnOff och Elgiganten och säkert andra kedjor också. Vidriga människor. Usch.

Nils says:

Ingen vinnare här, varken de anställda eller kunden. Nog för att det må vara rätt småsnålt att bry sig om att dra upp prismatchning när det gäller tio ynka kronor, men att ta risken att kunden blir så sur att han berättar om det dåliga bemötande han fått för varenda kotte han känner, är det värt det? Kan bli mycket pengar till konkurrenten.

niklas says:

Fattar inte varför ni kritiserar detta och kallar det "förnedring". Om fler inom service gjorde samma sak mot folk och konfronterade deras idioti så skulle nog kunder av alla slag tänka efter några gånger extra innan de gör något tokigt. Denna blogg kanske skulle få stänga ner iofs, vore ju tråkigt i så fall 🙂

Mer otrevlig servicepersonal som förnedrar kunderna säger jag!

Fredrik says:

Stor skillnad på att vara rolig och att förnedra. Det står väl ingenting i villkoren om att prisgarantin ska räknas av mot eventuella bensinkostnader? Och om 10 kr är mycket eller inte är upp till kunden att avgöra, inte er.

Tycker ni det är lika löjligt att lämna tillbaka 10 kr när nån går in och köper en brödrost för 490 kr och betalar med en femhundring?

Johanna says:

Vissa människor är ju så dumsnåla! Jovisst för vissa av oss är varenda 50-öring viktig men om det kostar mer i bensin att åka fram o tillbaka för 10kr är det väl inte så jäkla smart eller ekonomiskt?!

Olivia says:

Eh va? Min erfarenhet är att varje 50-öring är viktig för vissa kunder, så att någon tycker att 10 kr är viktigt är väl inte så konstigt?

Cindy says:

Varför förnedra kunden i onödan? Hade detta hänt mig skulle jag aldrig mer handla hos er.

Jag jobbar också i butik med prisgaranti, och hade fnissat för mig själv på lunchen, men aldrig bete mig så lågt.

Cissi says:

Hahaha, jag dör! Verkligen något man drömmer om att göra och säga…Hur reagerade kunden?

Maria Eriksson says:

Fast i det här fallet tycker jag att det var kunden som hade rätt, även om det verkar tossigt att köra sex mil för att tjäna 10 kr