Se men inte ta in

Monday 4 May 2009
    

Jag sitter i kassan sista två timmarna av arbetspasset, tittar på klockan och ser att den närmar sig 19.00.

Skönt, äntligen ska jag få handla mat själv och ta bussen hem. Jag sätter upp skylten “Nästa kassa, tack“, men kunder kommer ändå. Inte bara en kund utan en till, och en till. Varför?

Det är vuxna människor som borde kunna läsa en skylt med tre mycket enkla ord.

Låtsas de inte se skylten som tydligt står på kassabandet, eller?

emmie says:

En gång gick jag fram till en kassa där det endast stod en kund, precis när jag hade ställt mig på kö satte kassörskan upp skylten om nästa kassa, tack. Lite otrevligt tyckte jag men eftersom jag själv jobbar i butik förstod jag ju att hon ville stänga. När jag inte hinner därifrån inom ½ sekund, får jag en iskall blick av KUNDEN framför som argt frågar mig om jag inte förstår nånting alls! Kassan är stängd!!! Till saken hör att hon i sin tur är en sån person som glatt smiter in på mitt jobb 1 minut innan stängning och tar god tid på sig..

Den fete says:

En annan favorit är de som kommer till den manuella självscanningskassan och börjar lasta upp mat på bandet.

Ignorerar totalt den A4-stora skylten som står mitt på bandet.

Martin says:

Jag måste gratta “Andreas” till en mycket lyckad troll =) Bra gjort!

Förövrigt inte den roligaste jag läst, var inte direkt nån “vits” med den mer än att folk inte låtsas om en skylt ^^

Anna-Lena says:

När jag säger till så tar dom oftast nästa kassa men de flesta måste ge mig en sur min eller sucka högt innan dom gör det! Det känns ibland som om kunderna tror att all personal bor på sin respektive arbetsplats!
Vi är också människor! =)

Vemevem says:

Skulle gärna vilja veta var Andres jobbar så jag kan komma och säga detsamma till honom. Kanske Försäkringskassan?

Japp says:

Jag vet precis hur det är. Vi har en stooooor skylt på en meter men ändå kan kunder inte se den eller ännu mindre läsa på vad det står.

VHC-bloggen says:

Jag hade gått därifrån och fullständigt ignorerat sura kunder som inte kan/orkar/vill läsa eller ens respektera andras tid. Synd för de, är arbetstiden slut så är den…

Ida says:

Jag brukar oftast vara snäll och ta kunden om det är just ett tuggummipaket eller nått annat litet. Vi har dock ett system där fler kassörer kallas in om det blir mycket kö och om jag stänger kan de ropa in någon annan.
Dock tycker jag de flesta lyssnar när man säger “Tvärr, den här kassan är stängd”.

says:

Andres är ju dokk ett troll.

Zelest says:

Andres, ett litet länktips: http://www.forbedring.no/ilska.html

Andres says:

Gör ditt jobb dumma jävla kassamänniska, jag hatar er!

Martina says:

När dom ändå kommer till kassan så säg typ: Ursäkta, men jag har satt upp en skylt här och så ska du se ut som ett frågetecken. Och folk som “bara ska ha det här”..suck. Skitsamma om det bara är ett tuggummipaket, kassan är stängd!

Agilitydream says:

Jag hade inte betjänat dessa kunder utan helt sonika lämnat disken.

ylva says:

Sen brukar det inte hjälpa att säga till heller. “Men jag ska bara ha det här!” “Varför stänger du nu? Det är massa köer!” osv osv…

johanna says:

Jo fast, ska man verkligen behöva säga till också.., visst finns det folk som inte kan läsa men, oftast kan dom, dom bara bryr sig inte.

K says:

är väl inte så svårt att säga till? det gör jag iaf.