Skrik först, tänk sedan

Wednesday 4 February 2009
    

När jag kommer för att börja mitt skift i kassan stänger jag kassan åt den som slutar och säger till personerna i kön att “Jag öppnar den där kassan (pekar på den nya kassan) så vi flyttar hela kön dit”.

En man som står först i kön blir helt vansinnig och börjar gapa och skrika på mig att han har stått i kö och han tänker inte ställa sig i kö på nytt. Jag försöker förklara att han står forfarande först i kön, att jag bara flyttar kön till min kassa.

Efter massa gapande och skrikande inser han vad jag sagt och går bort till kassan jag pekat på.

mattias says:

Broken Haiku: Jag ber om ursäkt dels för publiceringen av ett så dåligt korr-läst inlägg, dels för den långa reaktionstiden när det gäller rättning. Jag förstår ditt obehag till fullo.

Ida says:

Ja, just det. Jag är så arrogant att jag inte tänkte på att alla inte har Cash Guard 🙂 Så jag ska sluta uttala mig, jag vet inte alls hur “vanliga” kassor fungerar. Men det känns ändå ganska omständligt.

Martina says:

Vet precis hur det är. Säger jag på jobbet att “jag ska stänga den här kassan men det går bra i kassa 2” Då hör man hur vissa börjar sucka och stöna och gnälla om att dom alltid ställer sig i fel kö och dom aldrig kommer att komma hem och bla bla bla. Sjukt störande!

Broken Haiku says:

Jag fastnade helt på stavningen. Jag vet, jag är störd. Men vad tusan är “föklara”, “vansinig” och “fortfarnade”?

Mich says:

Exakt, Cash Guard! Har även den fördelen att de affärer som har den i princip aldrig rånas, för att det inte är någon id´´e. Men visst, ibland kommer tydligen någon gravt förvirrad knarkare in i vissa cash guard-butiker och skriker att han ska ha pengarna, men that’s it.
Alla tjänar på Cash Guard, även om de är dyra att köpa in.

Anna-Lena says:

Tacka vet jag Cashguard…

Bella says:

eftersom kassorna är löstagbara så funkar det som så de dagarna det verkligen är fullt upp att en ny kassör kan komma ut med en ny kassa och sätta sig, de tar då bort den gamla kassan under tiden och den nya loggar in med sin kod. Förstod ni nåt alls?
Att göra så vid varje rast skulle bara blir för rörigt och ingen skulle komma ihåg vilken kassa de satt i ^^
Det underlättar nog att vi bara har en rast/kassör under dagen också 😉

Ida, hur skulle ni hantera riktigt stora diffar? Om det suttit tio pers i samma kassa under dagen kan ingen ställas till svars..? mindre moraliska personer kan då faktiskt stjäla med flit för de vet att ingen kommer kunna bevisa det =(

Ida says:

Men hos oss har alla en personlig kod som man loggar in med och så står ju den på alla kvitton, sen vet jag inte hur allt går till när de räknar kassorna, men jag tycker ändå det verkar konstigt att behöva öppna en annan kassa. Betyder det att en kassa måste stängas om någon går på rast? Hur fungerar det under en sån dag när alla kassor hålls öppna? Det låter ju jätteomständligt.

Bella says:

Nu vet inte jag hur det fungerar i just den här butiken, men där jag jobbade hade alla varsin “egen” kassalåda, man var tvungen att ha en kod till just den kassan och så.
Så att när man räknar av om det är en diff så är det bara en person som kan ha skapat den.

Mattias C says:

Vad är poängen att byta kassa öht om det inte är något fel på själva kassautrustningen?

Real Frippe says:

Lustigt nog, om kassörskan inte säger något hamnar den som stod först sist och tvärtom, men om kassörskan säger att kunderna såklart skall stå i rätt ordning fungerar det finfint.