Teknikens hemligheter

Wednesday 9 December 2009
    

En kund hade lite problem att lära sig sina grejer han köpt, en tv och bioljud bland annat. Jag hade åkt hem till honom ett flertal gånger och hjälpt honom, ibland hade nån kabel åkt ur och ibland var det bara fråga om att lära ut hur allt fungerade och var kopplat.

Herrn frågade om han inte kunde få mitt nummer ifall han behövde hjälp. Visst, tänkte jag, han har ju varit väldigt trevlig och under dagtid är det ibland svårt att nå mig när jag inte är i butiken.

Det går några dagar, sedan ringer telefonen från ett okänt nummer. Klockan är 21.00.

– Ja hej, det är jag. Du, det är problem med grejerna här och jag förstår inte vad som hänt – det blir inget ljud..?

Jag tänker till ett par sekunder och frågar sen:

– Har du provat höja volymen med fjärrkontrollen?
– Eh… jaha, du menar… vänta ett tag…

Jag hör hur han lägger ifrån sig luren och efter nån sekund så hör jag även TV-ljud.

Efter den här händelsen vägrar jag lämna ut mitt hemnummer. Tack och lov bad kunden så hemskt mycket om ursäkt nästa gång han klev in i butiken.

Miriam says:

Haha, var rädd att det skulle vara min morfar men det var fel stad. Han köpte en inspelningsbar DVD-spelare då deras video gick sönder. Vi har alla försökt men än idag har vi fortfarande inte lyckats spela in något på den..

Marie says:

Wow, vilken service. Lämna ut hemnummer till teknikblinda äldre.

Aki says:

Äsch, 21:00 är inte sent 😛 Och kunden i fråga verkar snäll, det är väl bara att säga nej om man inte vill/kan just då.