Tidsoptimisten

Monday 11 January 2010
    

Jag jobbade extra i en mindre livsmedelsaffär i Uppsala för något år sedan. Trots att det fanns en skylt med öppettider precis bredvid ytterdörren verkade många kunder inte inse att de kom precis innan eller efter stängning. Butiken stängde 18.00 och efter att ha jobbat sedan 9.00 vill ju gärna få stänga i tid och gå hem.

 En kväll kom en kvinna in 17.55, högg till sig en kundkorg och började strosa runt affären. Det verkade verkligen som hon stannade och tittade på VARENDA vara i hela butiken. Klockan 18.00 började jag lite diskret fråga om hon ville ha hjälp med något, var på hon svarade något i stil med att hon skulle ha lite saker men kunde kolla själv, för det var så mysigt att strosa runt i vår butik…

Efter ytterligare fem minuter började jag stänga butiken lite diskret – ta in gatupratare och liknande, stänga av lamporna i kylarna och annat som borde ge en liten vink. Det gick till och med så långt att jag började räkna samman kassan (väldigt högjutt). 

Klockan 18.20 släntrade kvinnan fram till kassan och drämde upp sin korg på bänken. Medan jag slår in varorna ser sig kvinnan om i butiken som om hon undrar varför det är så lite folk. Jag säger priset och tar betalt, hjälper kvinnan att packa sin kasse.

Kunden: Hur dags stänger ni idag?
Jag: Eh, klockan sex…
Kvinnan: Och vad är klockan nu då?
Jag (lite ursäktande och trött på samma gång): …Tjugo äver sex…
Kvinnan: Nämen oj! Då hade jag visst tur då! (rycker åt sig sin kasse och går)

Jag varken hann eller kunde få fram ett svar utan stod bara kvar och stirrade. Vad hände med “Nämen oj förlåt att jag har tvingat er att hålla extraöppet” och “Oj, då kanske jag skulle ha skyndat mig…”?

/MissC

Mackan says:

Peter måste nog vara den mest korkade människan på denna jord tillsammans med alla andra som inte fattar att butiken stänger 18.00 om det står 18.00. Den stänger inte bara för dem som är utanför den stänger för alla. Annars kan ju man gå i en affär flera timmar efter stängning!! Gå in på Ullared 5 min innan dom stänger och säga att du minsan får vara där tills du tröttnar typ 5 timmar senare. VAKNA PETER!!

Sulla says:

Generellt sett så brukar kunder sköta sig, bara man upplyser om att man stänger. Enda gången (av den anledningen) som jag blivit riktigt irriterad och gjort något dumt var när en kund vägrade välja film hon skulle hyra och stod och snackade i sin mobil 20 minuter efter stängningsdags, trots att jag upprepade ggr upplyst henne om situationen. Då gick det iaf så långt att jag räknade kassan, dammsög, släckte lamporna och sen gick mot dörren och sa "ska du sova här eller?" varpå jag började slå in larmet. -"Nä, har du någon bra film att rekommendera?" För sent, äskling. Ut, eller så kommer väktarna och hämtar dig när larmet går.

Många okvädningsord åt mitt håll den kvällen, men vafan.

Ida says:

Nu jobbar jag iofs inte i en matbutik utan inom annan dataljhandel, men min personliga favorit (eller inte) är när kunden kommer in 3 minuter innan vi ska stänga med den glada kommentaren "jag hann" och sedan gör sig ärenden i ca 20 minuter…

Tobias says:

"Ursäkta mig damen, vi stänger nu."

….dumjävel i kassan.

Emelie says:

Jag jobba själv på timanställning i husvagnsbutik under sommaren och vissa dagar under resten av året. Där har vi öppet mellan 8 och 17. Jag accepterar att det kommer in någon ett par minuter innan fem med ett problem som de behöver hjälp med. Det som är frustrerande as all fucking hell är när det kommer en kund (eller fem, om det skulle vara norrmän) fram till dörren, där våra öppettider står klart och tydligt, tittar på skylten med just öppettiderna, kollar på sin klocka, NOTERAR att det är efter stängning och ändå sliter upp dörren. Eftersom vi oftast går ut genom butiksdörren själva om vi ska lasta saker från butiken innan stängning låter vi den dörren vara olåst, men ljuset i butiken släkt. Finns det ingen respekt för öppettider, eller?

David says:

Det är inte kundens ansvar att hålla reda på era arbetstider, det är något mellan er och er arbetsgivare.

Niklas says:

“Att affären stänger en viss tid innebär inte att man ska vara ute ur den butiken vid den tiden utan det är sista tiden man ska vara inne. En butik stänger när sista kunden gått ut. Allt annat är bara en fråga om inställning, arbetstid och lön. BASTA!”Alltså är du dum i huvudet på riktigt eller?Stänger butiken kl 18.00 så betyder det att du skall vara därifrån kl 18.00.Inte gå och släpa din feta röv därinne till 18.15 för att du inte orkat gå dit tidigare.Personalen kanske har arbetstid till 18.30, men då ska dom hinna åsa städa räkna kassan osv. tills dess , inte vänta på indolenta kunder som inte kan handla i tid.

"Gnällig" butiksanställd says:

Det heter öppettider av en anledning vare sig en butik stänger 16, 18, 20 o.s.v. Står det t.ex. öppet 9-21 så ska du vara KLAR med handlandet 21 och inget annat vad du än som kund påstår.

Min butik stänger 23 och jag har betalt till 23:15. Den sista kvarten är till för att räkna kassan, byta om, låsa och larma lokalen. Efter det har du kanske en buss eller ett tåg att passa och kvällstid går de sällan.

Vi har liv utanför våra arbeten och det är inget vi ska behöva försaka bara för att vi har “valt” våra yrken.

Jag hoppas dessa kunder som har mage att påstå att de har hur lång tid som helst på sig att handla bara de är inne innan klockslaget stängning ska återfödas som butiksanställda.

Jag skulle kunna sluta på mitt jobb men min chef blir förskräckt om jag ens säger något om det. Så tydligen sköter jag mitt jobb bra.

Saablar says:

Vi har auto belysning som släcker ner halva butiken 10 min efter stängning. Ingen kund har missat att det är stängning då.

Anders says:

Löjligt, typiskt butikspersonalgnäll. Stänger man 18.00 betyder det inte att man kan slå ut kassan 18.00, och att inte tydligt säga till kunderna i butiken efter 18.00 så får man ju skylla sig själv. 18.05 (i det här fallet) ropar man ut att butiken stänger och att kunderna måste gå till kassan.

Peter says:

Att affären stänger en viss tid innebär inte att man ska vara ute ur den butiken vid den tiden utan det är sista tiden man ska vara inne. En butik stänger när sista kunden gått ut. Allt annat är bara en fråga om inställning, arbetstid och lön. BASTA!

Lilly says:

Och att tro att man får sluta efter sista kunden gått är skrattretande. Alla kassaarbetare som stänger får vara kvar i affären minst en 20 minuter efteråt, väldigt roligt när man jobbat från 9-21. Gissar att alla som skriker "Service" aldrig har jobbat med kassaarbete i mer än en sommar.

mindd says:

Peter du kan ta din stängning å stoppa upp nånstans..man har varit där nog länge så man vill hem! jävla folkvett finns d ngt som heter!

Em says:

Jag önskar mig en kassa som "låser" sig automatiskt när klockan slår stängning. Efter det klockslaget kan man inte ta fler kunder. Finns det sådana?

annapanna says:

Under gymnasiet jobbade min syster extra i kassan på lokala Ica. De stängde 21, alltså såpass sent att alla borde hinna dit i god tid efter jobbet och innan butiken stänger. Ändå kom en gubbe in kl 10 i och börjar lungt strosa runt med sin vagn (! alltså inte korg-så-man-kan-slita-åt-sig-några-få-saker-fort-handling). De stänger alla kassor utom syrrans kassa. 20 över kommer gubben fram till kassan med sin kundvagn. När syrran slagit in alla varor, kommer gubben på att han glömt plånboken hemma. Inte ber han om ursäkt för att han uppehållit personalen i onödan. Nej, han säger att han ska köra hem och HÄMTA sin plånbok!! Syrran vägrar, och backas upp av kollegor; varpå gubben får ett vredesutbrott om deras "värdelösa service" etc. Sen får de gå tillbaka med alla hans kylvaror, vilket ju tar ytterligare 10 min…

Joakim says:

I min lokala mataffär har jag en viss vana att komma in strax före stängning, slänga på mig det jag behöver och kasta mig mot kassan. Men de senaste gångerna har jag sett en kille som verkar nyinflyttad i området gå och ta sin sweet time med en korg full med varor. Det börjar nästan se ut som en tyst protest mot att butiken stänger strax efter att han hunnit hem från jobbet, eller något. Men han blir alltid hänvisad till kassan när det är dags att stänga.Och i butiken där jag jobbar så lotsar vi vänligt men bestämt ut kunderna vid stängning. Jag trodde det var så överallt, men av inlägget och ett par av kommentarerna att döma så är det tydligen inte så. Hur kommer det sig?Ett undantag var när ett par damer hade köpt något jättetungt under den värsta snöstormen för ett par veckor sedan och stod innanför vår entré till tio minuter efter stängning i väntan på sin taxi.

Twinsen says:

Eller jag menar, såklart kunden inte fattade.

Twinsen says:

I det här fallet kanske det vore läge att vara lite mer verbalt stängningstydlig, eftersom det inte alls är säkert att stroskunden fattade vinken..

lisa says:

jobbade extra i en butik under mina 3 år på gymnaiset..detta hände säkert 3-4 gånger i veckan..och då stängde den livsmedelsbutiken ändå klockan 22.00!! och vi hade vakter som var där vid stängning för att sköta låsningen. oftast var det samma personer också, då blir man ju ännu mer irriterad, vuxna personer som aldrig lär sig eller kan tänka. själv stämplar dom säker ut från sitt jobb prick 17.00

Vicky says:

Känner igen det där! Jobbade på ett stort varuhus för ett par år sedan och där fortsatte folk att handla långt efter vi stängde, trots att vi ropade ut flera ggr att "snart stänger vi"/"nu har vi stängt" osv. Kunderna smet förbi Securitasvakterna som försökte fösa dom mot kassorna. Det längsta jag satt efter vi stängt (tror jag var sista kassörskan att räkna ihop kassan) var en timme! När då sista kunden kläcker ur sig "oj, kostar det så mycket, då har jag inte pengar på mitt konto så det räcker, vad ska jag göra då?" så orkade man inte vara jättetrevlig…