
Varför tror alla kunder att de är så roliga? Vi har cashguard och nio av tio gånger måste kunden säga “jackpott” eller “vinst varje gång!” när växeln åker ner…
Men min personliga favoritkommentar att hata är:
Jag: Det blev hundratjugosju och femtio!
(Kunden drar sitt ica-kort, rabatterna dras och det blir en ny totalsumma)
Jag: Då blev det hundrafem och femtio istället!
Kund: Haha, ska jag dra kortet igen, haha, då blir det ännu billigare, haha!
Jag ler trött och skrattar artigt för hundrade gången åt det dåliga ack så dåliga skämtet. Kunder är ett konstigt släkte…med dålig humor…
Jag förstår att det är tråkigt med alla dåliga skämt men det måste ju ändå vara bättre med glada trevliga kunder än sura och irriterade? Eller? 🙂
eller den otroligt skojiga kommentaren "Jag skulle vilja ha en trisslott också…med vinst på"
Jag brukar svara "Nej tyvärr de är slut. Går det bra med en nitlott istället?"
Klart kassabiträden är bittra. Dom är ju förbövelen kassabiträden?!
…och då ska man vara bitter, eller…? Är du möjligen en av de där människorna som tycker/tror att det är ett mindre värdigt arbete att jobba i butik?
My recent post Svenska filmaffischer 1
När nån ny kassörska inte hittar priset på en grej och man ser hur jobbigt hen tycker det är och hur stressad hen blir, så brukar jag dra nåt dåligt skämt bara för att lätta upp stämningen lite. Ofta ligger "Den kanske är gratis" nära till hands. Kasst skämt visst, men de verkar liksom inte bli sura iaf…
Kanske blir man bitter som kassörska?
NU har jag iaf fått massa dåliga skämt som jag ska plåga kassörskorna i min väg med!! =)
När man jobbar på systembolaget får man höra detta av främst äldre kunder som minns konsum innan medlemskorten:
Jag: Vill du ha kvittot?
Kund: Nej tack, det är ingen återbäring på det…
Jag har svårt att se att det någonsin varit roligt, men ler glatt och hjälper nästa kund…
Jag har tillverkat och sålt plånböcker i snart 30 år, har nog hört kommentaren "nu när jag har köpt en ny plånbok har jag inga pengar kvar att lägga i den" tusentals gånger.Numera brukar jag säga till kunden att ursäkta mig men den där kommentaren är antik vid det här laget,det är dags att tänka ut något annat.
Eller alla de som ropar BINGO när deras nummer ropas upp i charkdisken….
För att inte tala om alla de 100 000 människor som måste besvara frågan "Var det bra så?" med svaret "Nej, jag har lite ont i huvudet idag"…
Jag jobbar i en butik med kölappar och det går inte en dag utan att man får höra "Bingo!" när man ropar upp en persons nummer. Konstigt nog är det enbart män som sysslar med detta… 😉 Sen uttrycker en del sitt missnöje över att det är "så lång kö" hos oss jämt, men de reflekterar aldrig över att de själva bidrar till den långa kön…
Jag känner också igen mig i dessa skämt, men jag tar hellre ett tråkigt skämt än att kunden bara står och glor och inget säger. På "Den är nog gratis-skämtet" använde jag "alla oregistrerade varor kostar 500:-" då brukar de bli tysta.
När man tänker efter är det faktiskt tur att kunderna skämtar till det lite ibland (de menar ju faktiskt väl?), men när man hör samma "skämt" för tiotusende gången, är det inte lika roligt längre… Höjdpunkten i min kassa karriär (hehe) var när ett par i 30-årsåldern kom in och handlade, och kvinnan erbjöd sig att betala, varpå mannen utbrister "Nämen, Plötsligt händer det!".
Det är tur att det finns alvarliga typer som er. Tänk om alla gick runt och drog skämt och skrattade hela tiden. Hemska tanke.
Jag e ialla fall tacksam att kunderna skämtar! Tänk om alla skulle skälla på en istället?
Men utan dessa sidor hos kunder så skulle det inte uppstå sådanna roliga historier. 🙂
Tjoho, vad glada alla affärsbiträden låter. Får nog hålla käft i forsättningen och se lite sur ut istället när jag handlar nästa gång. För att smälta in liksom….
Har en liknande stammis i butiken där jag jobbar. Han säger "poff" varje gång det står att transaktionen är genomförd i betalterminalen. Suck…
Håller med, irreterande. Därför har jag börjat att vänta med att säga totalsumman innan de har dragit medlemskortet (frågar efter medlemskort). Slipper detta "skämt" iaf.
Många av dessa godingar har jag hört under min tid som konsumkassörska. Mest frekvent var dock "Den var visst gratis" när streckkoden inte var registrerad och man var tvungen att ringa på prisfråga. Jag hade också en kollega som VARJE gång jag ringde på en andra kassa vid köbildning sa "Ska jag trimma rullbandet åt dig?". VARJE gång, borde inte hon själv ha förstått pinan i skämt upprepade in i döden.
En gång handlade jag på City Gross och jag och min sambo drog för 300:e gången skämtet om "var är de passerade tomaterna? jag tror att vi har passerat dem" och fick syn på en kille som stod och plockade upp varor. Jag frågade om han hade hört den 200 ggr förut, men han flinade bara och sa att det var faktiskt första gången. 🙂
Tråkigt skämt på biblioteket:Som alla vet kostar det pengar om man lämnar tillbaka böcker försent. Vissa lustigkurrarar brukar säga:-Den här boken lämnar jag tillbaka FÖR TIDIGT. Får jag tillbaka pengar då? Hö hö.Det är ju inte ens logiskt… Bara tröttsamt.
jobbar på ett hotell som har en damm med fiskar och sköldpaddor. standard skämtet av 90% av våra manliga gäster (nästan alltdi bara de manliga gästerna)1: jag skulle tagit med mig metspö haha…eller2: blir det sköldpaddssoppa till middag i restaurangen…nu kan jag inte ens skratta för att vara snäll utan pressar ut ett leende, eller låtssas att jag inte hört. inte en s roliga skämt liksom!
varför är allakund skämt relaterade till att de ska få rabbat?Men det finns en rolig somjag kom på sälv när jag jobbade på siba och kunder bad´om rabatt. Du kan alltid köpa vår nya hp all-in-one skrivare och sen kopiera dina egna pengar så kan du ta den på avbetlning. de tycker inte det är lika roligt då man skoja tillbaks med dem. framför allt inte om det handlar om att de ska göra av med mer pengar
En annan väldigt tröttsam kommentar är "jag har gjort den själv" eller "den är nygjord, jag gjorde den i morse" eller liknande när man kollar om 500kronors sedlar och tusenlappar är äkta…. och kunden tycker han/hon (fast oftst är det män) är jätterolig varje gång. I början skämtade jag tillbaka, men efter ett tag gav jag upp och lyckades möjligtvis pressa fram ett leende…..
"En sån där skulle man ha hemma" har man ju hört ett antal gånger i samband med att cashguard spottar ut växeln också.
Haha! Jag känner verkligen igen mig! När kunden skrattar åt att han kanske borde dra kortet igen för mer rabatter brukar jag le och säga med allvarlig röst, "snälla gör inte det… då blir det ingen vinst för oss" 😛 Det är kul att se reaktioner på det. 😉