
En sommardag kommer det in två medelålders kvinnor och vill reklamera ett par jeans som de sade sig ha köpt för endast 2 veckor sedan och som redan hade gått sönder.
Vi är väldigt snälla i vår butik med reklamationer och återlämningar men den här gången ville jag inte reklamera varan då jag visste att jeansen de hade köpt inte var köpta för två veckor sedan, utan snarare ett år sedan då de var fjolårets modeller och reades ut för fyrtionio kronor. Det syntes också att byxornas sömproblem inte berodde på själva jeansen så mycket som att kvinnan fortfarande övertygade sig själv om att hon hade två storlekar mindre.
När det var så uppenbart att de bara ville ha pengarna tillbaka efter ett år kunde jag inte bara stå därså jag sade lugnt:
B: När köptes dessa byxor sa du?
K: För två veckor sedan.
B: I den här butiken?
K: Ja, för två veckor sedan.
B: Har du kvittot? Det underlättar för oss se exakt när de köptes och kostnaden på dem.
K: Nej jag har inte kvittot kvar. De kostade ungefär en åttahundra.
(Till saken hör att vi i vår butik inte har dyrare jeans än fyrahundranittionio kronor och den här modellen kostar bara trehundranittionio)
B: Okej, jag säger inte att ni inte har köpt de här men jag känner tyvärr inte igen modellen alls och har fått för mig att det är fjolårets modell.
K: Nej jag köpte de här för två veckor sedan (hon pekar mot en liknande, men mörkare, modell)
B: Det där är samma modell men detta är årets version och som du ser så är det annan slitning och färg. Det lättaste vore om du försökte hitta kvittot hemma så du kan få rätt summa pengar.
K: Men jag har inte det hemma och som du ser är det sömfel på den och jag är säker på att den kostade trehundranittionio.
B: Tyvärr kan jag inte ge dig pengarna tillbaka eftersom jag inte vet hur mycket du har köpt dem för, och det högsta jag kan erbjuda är fyrtionio kronor som är de lägsta priset vi har för våra jeans på rean. Men som sagt, leta upp kvittot hemma så kan vi ordna så du får rätta summan tillbaka.
Kvinnan mumlar fram något otydligt och går därifrån med sin vännina, sur för att hon inte fick som hon ville.
/Kobra
Erik Vilken tönt du är asså. Tycker inte ens du borde blogga då du inte kan se skillnaden mellan detta och det du skriver. Din blogg e ju kass.
Jag vill reklamera Eriks blogg men har inte kvittot kvar.
… & Erik: ..och dessutom med den ohyggliga mängden sär skrivningar så man blir trött i ögonen redan på förhand.
Sådana diskusioner kan kräva så ohyggligt mycket mer energi. Jag beundrar dig för att du kom undan så lätt (har kollegor som har blivit både kränkta, hotade och en som var en hårsmån ifrån ett knytnävsslag)
Nej du, Erik. Det var ingen intressant blogg du gör reklam för. Skall du gnälla, ironisera eller bara fabulera, så får du försöka göra det med lite finess.
Dessutom har du helt lyckas med bedriften att sätta fler ord i fetstil, än vad som nu finns kvar i den övriga brödtexten. Vilket i sin tur gör läsningen enerverande.
Skrev ett inlägg för några dagar sen om kassörskor som inte kan hålla käften. Läs och Lär!
http://nuevaestocolmo.blogspot.com/2009/02/men-sluta-spa-i-mina-matvaror.html
Re anna, 16 februari 2009, 16:00
Om det är ett fabrikationsfel/tillverkningsfel fäller tre år, efter 6 månader är det dock kundens sak att bevisa att felet är ett tillverkningsfel/fabrikationsfel.
Usch så korrekt du var mot kunden 😛 Jag hade nog gjort likadant som du, men en mer vågad kollega hade sagt sanningen ihopklumpad i en otrevlig röra…
“Tyvärr kan jag inte ge dig pengarna tillbaka, då de för det första är över ett år gamla och reades ut för flera månader sedan. För det andra kostar våra jeans max 499, så har du köpt dem för 800 så verkar det ju som en dumt erbjudande, eller hur? Och för det tredje kan jag se att din kroppsform inte passar för dessa jeansen, och köpte du dem för 2 veckor sedan kan jag förstå varför de gick sönder så fort. Any questions?
Men. Det gör man ju aldrig….
Såna erom. Jeansköparna.
fast man har alltid tre års reklamationsrätt på varan.. fast självklart hade dom inte rätt till något fullpris, utan till de senaste priset dvs 49 kr.
Har folk ingen skam i kroppen? Hon måste ju hittat brallorna längst in i garderoben, provat dom, dom satt tajt som fan och kommer då på den briljanta idén att gå tillbaka till butiken och försöka lura dem. Helt sjukt! Härom dagen kom en kund till mig och ville ha tillbaka pengar för ett paket köttfärs som var dålig sa hon. Grejen var den att färsen var brun och varm, och plastfolien runtom var liksom varm så antagligen hade detta färspaket stått ute i rumstemperatur ett dygn eller två. Jag var snäll men sa ändå att “Det här är en skada pga av värme annars skulle ju all köttfärs bli så, så har du förvarat den i kylen så tycker jag definitivt att du ska kolla temperaturen där” Dom försöker alltså..By the way, den här sidan är guld!
Las min favorit blogg:
Metrobloggen.se/falkman
han gor mig glad varje dag.
Att folk kan vara så snikna! o.O
Folk försöker alltid! (Och det är ju så synd, för då vågar man ju inte heller lita på de som verkligen är ärliga …)